– Har vi en skolehelsetjeneste som har kompetanse på psykisk helse, eller har vi det ikke? Hva må gjøres?
Spørsmålet stilles av Henrik Kierulf i Trondheim Høyre.
Forrige uke fikk partiet med seg et enstemmig fylkesting i Sør-Trøndelag på å prøve å finne svaret. De bestemte at fylkesrådmannen skal finne ut hvordan det står til med kapasiteten og kompetansen i skolehelsetjenesten.
– Tidligere gikk elever til helsesøstre med spørsmål om prevensjon. Nå tyder mye på at har andre behov. Da må helsetjenesten kunne håndtere det, sier Høyre-mannen.
Les: Mer vanskelig å hjelpe unge
Ensomhet, depresjon og selvskading
– Velkommen etter. Dette har vi snakket om så mange år, det er jammen på tide at det blir tatt tak i, sier fylkesleder for sykepleierforbundet i Sør-Trøndelag, Knut Jørgen Rotabakk.
Stadig flere av elevene som oppsøker helsesøster, gjør det fordi de sliter psykisk. I undersøkelsen "Ung i Trondheim" oppga 22 prosent av elevene i videregående at de var plaget av ensomhet.
15 prosent at de opplevde å være i et depressivt stemningsleie. Mer enn hver femte elev oppga at de hadde prøvd å skade seg sjøl.
Mangel på helsesøstre
Selv om Rotabakk er glad for at kompetansen til helsesøstrene skal kartlegges, mener han det viktigste er å få flere av dem:
– Den største mangelen er for få helsesøstre. Ungdommene møter en låst dør der det skal være åpne dører.
Han sier det har vært en dreining i arbeidsoppgavene til helsesøstrene.
– De møter mye psykiske lidelser. En jeg snakket med nettopp mente 90 prosent av henvendelsene er nettopp det
Les: 1 av 5 har skadet seg selv
Skoleelevene positive
I skolegården på Trondheim Katedralskole sitter fire skolevenninner. De er enige om at det er viktig å ha ei helsesøster på skolen, og er glade problemet med psykisk helse tas på alvor:
– For oss unge er det en person man kan snakke med og stole på, og hun kan varsle videre anonymt om det er noe alvorlig, sier en av dem til NRK.no.
Lover handling innen juni
Nå har altså fylkesrådmannen fått i oppdrag å kartlegge om det finnes nok helsesøstre og om disse er flinke nok når det gjelder psykisk helse. Det skal de gjøre fort.
– Vi vil ha inn tiltak inn i strategiplanen som kommer nå i juni, sier fylkesdirektør for opplæring, Inger Johanne Christensen.