Noen trenger mer hjelp enn andre, og det får Ruben på spesialavdelingen ved Åsveien skole og ressurssenter.
Ofte er det én lærer per elev i en slik undervisningssituasjon.
– Det betyr egentlig alt. Ruben får tilpasset opplæring på hans premisser. Vi ser at han lærer, sier Rubens mor Marthe Risan til NRK.
– Kan fungere bedre
Risan er sentralstyremedlem i CP-foreningen. De roper et varsku og ønsker mer inkludering av funksjonshemmede i vanlige klasserom, men ikke for alle:
– For de barna eller elevene som kan nyttegjøre seg et tilbud i ordinær undervisning, eller være sammen med andre barn, er det selvfølgelig helt riktig. Det skal man også gjøre, men det må være lov å ha to tanker i hodet samtidig. Det er viktig at det også finnes et tilbud for elevene som ikke får til det, forklarer hun.
– Det er ikke bare kjekt å måtte ta ut barnet sitt fra en vanlig skole. Men i enkelte tilfeller ser en at det faktisk fungerer mye bedre, forteller Risan.
(Saken fortsetter under videoen)
– Bør inn i ordinære klasser
NRK Midtnytt fortalte mandag at Lauvsnes skole i Flatanger legger til rette for at alle skal være i klasserommet. Samtidig gjør langt fra alle skoler dette, og det erstore forskjeller mellom skolene.
350 grunnskoler i Norge har egne spesialavdelinger. I Sør-Trøndelag er det 16, og i Nord-Trøndelag er tallet fem.
– En bør absolutt forsøke å trekke dem (barn med nedsatt funksjonsevne, journ. anm.) inn i nærskolen, i ordinære klasser, sier Jens Petter Gitlesen, leder i Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
– Det er Norge også forpliktet til, til dels gjennom vårt eget lovverk og delvis gjennom FN-konvensjonen om rettigheter for mennesker med nedsatt funksjonsevne, påpeker han.
(Saken fortsetter under bildet)
Ulike syn
Flere skoler trekker nå nå alle elevene inn i klasserommene. Det har også skjedd i Steinkjer, som har endret praksis de to siste årene.
– Vi ville endre praksis, det var den ene grunnen. Den andre var at forskningen sier at barn lærer mest av å være sammen, også elevene som har utfordringer, sier oppvekstsjef Elisabeth Jonassen i Steinkjer kommune, til NRK.
– Vil dere også anbefale andre kommuner å gjøre det samme?
– Ja, definitivt, svarer Jonassen raskt.
Trondheim kommune vil beholde tilbudet med spesialavdelinger ved de syv grunnskolene som har slike avdelinger i dag. I tillegg finnes det tre private skoler i byen som også har spesialavdelinger.
– I dag har vi ingen planer om å endre praksisen. Det er blant annet fordi vi faglig selv mener at vi har et svært godt tilbud, og ikke minst fordi foreldrene gir positive tilbakemeldinger, sier kommunaldirektør Gunn Røstad i Trondheim kommune til NRK.