En muskelsykdom gjør at åtteårige Hans-Kristian i Flatanger i Nord-Trøndelag er avhengig av rullestol.
På Lauvsnes skole i hjemkommunen er heldigvis alt lagt til rette for at han skal få undervisning i klasserommet:
– Han har veldig utbytte av å være sammen med medelevene sine, sier Marit Hustad Dølvik, moren til Hans-Kristian.
Dølvik er trygg på at sønnen får nok en bra dag på skolen.
– Det at barna våre har det bra, betyr alt. Er ungene glade, er foreldrene glade, mener hun.
(Saken fortsetter under bildet)
Mange er lite i klasserommet
Ikke alle har det som Hans-Kristian på skolen. Mange elever med funksjonshemning er nemlig lite i klasserommet. De får i stedet opplæring i spesialavdelinger og baser.
– Historisk sett har tanken vært at alle har best av å være sammen med de en er mest mulig lik. Nå ser vi at barn skal være sammen med barn, sier pedagog Randi Wist i Statped Midt til NRK.
Hele 350 grunnskoler i Norge har valgt å ha spesialavdelinger og -baser, viser tall fra grunnskolens informasjonssystem.
Tidligere var eksperter ikke så opptatt av betydningen av klassemiljøet. Nå anbefaler Statped en annen utvikling:
– Det er ikke til å legge skjul på at vi er bekymret. Derfor er det så viktig å komme ut med kunnskapen. Etter hvert som en erfarer det, eller forsker på det, kan vi si at det faktisk er slik at alle barn lærer best sammen med andre elever eller lærere. Det gjør disse også, forteller Wist.
– Skylder på ressurser
Statped mener Lauvsnes er en skole mange kan lære av. I Hans-Kristians klasse er det minst én ekstra assistent som også hjelper de andre elevene.
For rektor er det viktig å ta et ansvar for at forholdene legges til rette for alle. Til NRK Trøndelag viser han eksempelvis frem en rullestolrampe.
(Saken fortsetter under bildet)
– Jeg tror mange skylder på ressurser. Jeg tror også det har litt å gjøre med at vi er litt nervøse for å begynne å gjøre noe vi ikke er vant til, sier rektor Sveinung Ågård ved Lauvsnes skole til NRK.
– Jeg har følt det samme selv: At det var mye å sette seg inn i, og mye å forsvare sett opp mot ressursbruken. Men ressursbruk er ingen unnskyldning. Det er snakk om åpenhet og tydelig ledelse, mener rektoren.
Skoleeksempel
Statped påpeker at skolene kan sørge for tilrettelegging på flere vis:
– Rundt omkring løses dette på ulike måter. Jeg er svært opptatt av at flere skulle ha forsøkt å gjøre slik som her på Lauvsnes skole, ved å lage et inkluderende klassemiljø og å ta alle elever inn i klassen, sier seniorrådgiver Herlaug Hjelmbrekke i Statped.
Hans-Kristian og moren er uansett fornøyde etter nok god en dag på skolen.
– Det er en veldig bra skole. Vi er kjempefornøyde! sier Marit Hustad Dølvik.