Feilvurdering førte til flyulykke

Mikroflystyrten som kosta to personer livet på Oppdal i juli, skyldtes en feilvurdering, mener havarikommisjonen.

Flyulykke på Oppdal

Feilvurdering var grunnen til at at mikrofly styra på Oppdal 10. juni.

Foto: Fredrik Mellemseter / Oppdalingen / Scanpix

Ulykken skjedde i forbindelse med et utdrikkingslag.

Kameratene til den vordende brudgommen fra Trondheim bestilte flyturen, som endte i tragedie. Både brudgommen (23) og piloten (49) døde, mens kameratene ble hjelpeløse vitner.

For lav hastighet

Nå har Mikroflyseksjonens havarikommisjon granska ulykken.

Kommisjonen skriver ifølge avisa OPP at "det er rimelig å anta at vindforholdene var en medvirkende årsak til havariet".

Leder av havarikommisjonen, Tor Berg, sier flyet hadde for lav hastighet til å gjennomføre manøvreringene som ble gjort.

– Hvor mye av turen som var planlagt og bevisst, og hva som ble konsekvens av feilvurdering, er vanskelig å fastslå, men situasjonen var umulig å komme ut av, sier Berg til OPP.

Hadde ingen sjanse

Ifølge havarikommisjonens rapport mistet flyet fart etter bratt oppstigning og steiling. Deretter styrtet Rans S6-flyet fra rundt 40 meters høyde. Det er, ifølge havarikommisjonen, ikke høyt nok til å gjenopprette kontroll etter steiling.

– Når flyet krenger 60 grader, økes tyngden på flyet og belastningen blir stor. Det trengs fart for å fortsette en slik bevegelse. Den farten mangler her og flyet fortsetter sideveis. Det kan virke som om manøveren ikke var så godt planlagt, sier Berg.

Den erfarne piloten fra Oppdal døde momentant da flyet styrta, brudgommen døde senere ved St. Olavs Hospital av skadene han pådro seg. Havarikommisjonen konkluderer med at piloten ikke hadde mulighet til å rette opp flyet da alt gikk galt.

– Den høyden han har hatt, ville vært for lav uansett hvilke grep som ble tatt. Høyden ble for lav, mener Berg.

Nøyaktige opplysninger

Berg har etterforsket alle alvorlige hendelser med mikrofly de siste 20 årene. Han sier ulykken på Oppdal ikke er et typisk tilfelle.

– Vi fikk tilgang til uvanlig mye informasjon i forhold til denne hendelsen. Det var vitner til stede, det ble tatt bilder og vi hadde informasjon fra flyets GPS som kunne fastslå manøvrering og høyder svært nøyaktig, sier Berg.

Oppfordrer til bevisstgjøring

Fire dager før ulykken på Oppdal, styrtet et fly av samme type i Råde i Østfold . Der omkom også to personer.

Berg presiserer at de to ulykkene ikke kan sammenlignes, men rapporten ber flyklubbene om å sørge for mer informasjon om flyvning i lav hastighet, og økt bevisstgjøring mot pilotene om å "ikke la seg distrahere av passasjerens innskytelser, ønsker og opplevelse".

Det ble innført flyforbud for flytypen Rans S-6 mens ulykkene ble etterforsket, men forbudet ble opphevet etter omfattende testflyvinger som slo fast at det ikke var selve flytypen det var noe feil med.