Hopp til innhold

Flere lurer på om det er vits i å bruke tid og penger på førerkort – kjører heller ulovlig

Med strenge lover og regler om ferdsel i utmark lurer flere på om det er vits i å kjøre opp til snøskuter.

Bilde fra snøskuterkurs i Rindalen.

POPULÆRT: Kurset i Rindal har lokket til seg deltakere fra både Molde, Kristiansund og Steinkjer.

Foto: John J. Storholt

Jeg tror alle ser behovet for å ha førerkortet, men reisetida og overnatting gjør at enkelte vegrer seg og tenker; «nei, vi kjører likevel».

Det sier Geir Atle Kvendseth som er trafikklærer ved Helaas trafikkskole i Rindal. Til vanlig holder han kurs for tungbil og personbil. Nå har han startet snøskuterkurs, klasse S.

Og han er en av få som gjør dette.

Trafikklærer Geir Atle Kvendset

Trafikklærer Geir Atle Kvendset er opptatt av deltakerne skal bli rustet til å ta gode valg.

Foto: John J. Storholt

Få tilbud

Av 700 kjøreskoler i Norge er det kun 80 skoler som tilbyr oppkjøring til snøskuter.

Prislappen på oppkjøringskurset er på rundt 9000 kroner.

Kvendset sier responsen på kurset er overraskende god og at folk kommer langveis fra for å delta.

Tore Eidsør (32) er en av dem. Han tar den nesten tre timer lange kjøreturen fra Eidsvåg og hit for å ta førerkortet.

Kurset har vært bra så langt med mange nyttige tips med tanke på regelverk og lover, sier Eidsør.

Han og kompisgjengen bestemte seg for å ta lappen nå, fordi det dukket opp et tilbud nærmere dem.

Men han kjenner mange som kjører ulovlig.

Også de andre kursdeltakerne forteller at de kjenner flere som kjører uten førerkort. De tror grunnen er manglende kurstilbud lokalt.

Flere kjører uten førerkort

Miljøkrimkoordinator i Trøndelag politidistrikt, Stein Erik Granli, forteller at de ikke har mer enn tre til fem straffesaker knyttet til snøskuter i året.

Likevel opplever han at de som stoppes for å kjøre ulovlig i utmark, ofte mangler førerkort.

– Hvorfor folk velger å kjøre uten førerkort vet jeg ikke. Det kan være manglende tilgjengelighet, pris eller at man ikke kjører nok til at man tar seg bryet, sier Granli.

Les også Køyrer Noreg på langs 67 gonger – naturvernforbundet reagerer

Illustrasjonsbilde av SNO og Politiet på skuter.

Finnmark politidistrikt opplever et høyt antall tilfeller av ulovlig snøskuterferdsel.

Anders Stang Lund, leder for stab for kommunikasjon i Finnmark politidistrikt, opplyser at 135 personer ble bøtelagt for ulovlig snøskuterkjøring i perioden 1. januar 2020 til 31. desember 2022.

Nordland politidistrikt hadde 28 anmeldelser som gikk på ulovlig snøskuterkjøring i fjor.

Innlandet politidistrikt opprettet 11 saker for ulovlig snøskuterkjøring i 2022.

Mange tar turen over grensa

Med førerkort klasse S kan du kjøre i Norge og Sverige. Mange ser seg nødt til å ta turen over til nabolandet fordi de mener reglene er strenge her.

Bjørnar Kvande (20) fra Surnadal mener det er mye fjell og natur og ta av her til lands også.

– Det er litt rart det er lov rett over grensa, mens her er det ikke lov å kjøre på plena si en gang, sier 20-åringen.

Også Daniel Schevik (21) fra Hjelset har kastet seg på kurset. Han er klar på hva som venter når han får lappen i lomma.

Daniel Schevik (21) på snøskuterkurs

Kursdeltakeren Daniel Schevik sier ingen fra hans område har tatt førerkortet fordi det er for tungvint.

Foto: John J. Storholt

– Da skal jeg kjøpe meg hytte i Sverige og dra på tur.

Kan bli dyrt

Jeg har blitt spurt den siste tiden om det er vits i å ta opplæring i klasse S, for det er jo ikke lov å kjøre noen plass uansett, sier kursholder Kvendseth.

Les også Haakon så kompisen bli tatt av snøras under isklatring

En isklatrer klatrer i Kongsvollfossen i Oppdal.

Når det gjelder lover og regler snakker han med kursdeltakerne om regress.

Det vil si at forsikringsselskapet utbetaler erstatning ved en eventuell ulykke og krever inn igjen pengene fra føreren. Kvendset sier at det kan være snakk om millioner, og at denne praten kan være en slags motivasjonsfaktor for å ta førerkortet.

Blir du stoppet av politiet for ulovlig kjøring, kan du ifølge Granli få en bot på om lag 5000 kroner, i tillegg til en sperrefrist på seks måneder.

– For mange er det verste å bli tatt av politiet og få bot. Men har du ikke førerkort og papirer i orden kan du også risikere å få regress, sier Kvendset.