Hopp til innhold

Ungdommer lagde Krekar-dokumentar

Tvangsflyttingen av mulla Krekar til Kyrksæterøra er kanskje den største snakkisen i Norge i år. Derfor var det helt naturlig at mullaen fikk hovedrollen da Sodin barne- og ungdomsskole skulle lage dokumentarfilm.

krekar-dokumentar

Bakgrunnen for Krekar-filmen er at åttende klasse ved Sodin barne- og ungdomsskole har vært med på dokumentarfilmkurset «Nesten helt sant», i regi av Den kulturelle Skolesekken.

Foto: Amanda Dahlberg-Knudsen / NRK

elev krekar

Jonathan Sødal er en av elevene som har laget Krekar-dokumentaren.

Foto: Amanda Dahlberg-Knudsen / NRK

– Kamera går! roper en av elevene.

Åttendeklassingene ved Sodin barne- og ungdomsskole på Kyrksæterøra, er godt i gang med opptakene til dokumentaren de lager om mulla Krekar.

Det er mye å huske på når man skal lage dokumentarfilm. Bildet skal være skarpt, mikrofonen må holdes stabilt, og det er viktig å stille de riktige spørsmålene.

«Vaffelkak» til mulla Krekar

Vaktmesteren på skolen har sagt seg villig til å la seg intervjue. Det synes han er på sin plass siden han tidligere denne uka lot seg intervjue da han var på butikken.

– Krekar skal få «vaffelkak» når han kommer, sier han med et stort smil om munnen.

Det er kanskje ikke så rart at elevene har valgt å lage dokumentar om nettopp denne kontroversielle skikkelsen. Etter at politiet kunngjorde at de ønsket å tvangsflytte mulla Krekar til Kyrksæterøra, ble den vesle bygda omtalt i alle landets medier. Plutselig hadde hele Norge hørt om Kyrksæterøra.

– Det var litt artig, for bare man gikk en tur på butikken kunne man ende opp med å bli intervjuet, forteller Magnus Alstad på 14 år.

I starten var det litt ekkelt med alt oppstyret, men så ble det mer artig og folk begynte å spøke med det

Magnus Alstad, 14 år

Han er del av «supergruppa», som de unge dokumentarfilmskaperne har valgt å kalle seg. Etter alt oppstyret som har vært, synes han det var passende at Krekar ble hovedpersonen i dokumentaren deres.

– Filmen handler om at vi ikke vet om Krekar kommer eller ikke, og så handler den om hvordan han vil bli tatt imot hvis han kommer, forteller 13 år gamle Jonathan Sødal, som også er med i «supergruppa».

De unge dokumentarfilmskaperne er enig i at det har vært litt rart, men også morsomt med all oppmerksomheten som har vært den siste tiden.

– I starten var det litt ekkelt med alt oppstyret, men så ble det mer artig og folk begynte å spøke med det, sier Magnus.

(Artikkelen fortsetter under bildet):

elever

Etter at politiet kunngjorde at de ønsket å tvangsflytte mulla Krekar til Kyrksæterøra, ble den vesle bygda omtalt i alle landets medier. Det er kanskje ikke så rart at elevene valgte å lage film om dette temaet.

Foto: Amanda Dahlberg-Knudsen / NRK

Krasjkurs i dokumentarfilm

For anledningen er musikkrommet gjort om til filmstudio, med toppmoderne film- og redigeringsutstyr. Alle elevene skal ta del i produksjonen. Noen har ansvaret for lyd, andre filming og redigering.

Bakgrunnen for Krekar-filmen er at åttendeklasse ved Sodin barne- og ungdomsskole har vært med på dokumentarfilmkurset «Nesten helt sant», i regi av Den kulturelle Skolesekken. Skolesekk-ordningen er et samarbeidsprosjekt mellom Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet.

lærer krekar

Jon Vatne er en av dokumentarfilmskaperne som står bak kurset «Nesten helt sant».

Foto: Amanda Dahlberg-Knudsen / NRK

Finn Walther og Jon Vatne fra Trondheim, to unge dokumentarfilmskapere, står bak filmkurset.

– Vi vil at elevene skal få lage dokumentar om det de selv er opptatt av. Med alt oppstyret som har vært rundt Krekar i Kyrksæterøra, var han et naturlig utgangspunkt for ungdommenes film, sier Vatne.

Lærer å være kritisk

Seksualundervisning og kjærlighet er andre temaer elevene har laget dokumentarer om.

– Vi håper elevene ser at dokumentarfilm er et godt egnet til å ta opp saker som engasjerer dem, sier Walther.

Før elevene er innspillingsklare må de gjennom et teoretisk opplegg. Dokumentarfilmskaperne er opptatt av at elevene også skal lære seg å ha et kritisk blikk til det de ser på TV. Et viktig spørsmål er hvor virkelig dokumentarfilm egentlig er.

– Dokumentarfilm er jo en kreativ fremstilling av virkeligheten, det synes vi det er viktig å vise, sånn at ungdommene kan tenke over hva som egentlig er sant når de ser en film eller en reportasje.

SE TV-REPORTASJEN (Artikkelen fortsetter under):

Mullah Krekar til Kyrkseterøra. Kankje den største snakkisen i Trøndelag i år. Da elever ved Sodin barne-og ungdomsskole skulle lage dokumentarfilm valgte de da også Norges mest omtalte mulla som tema.

I starten var det litt usikkerhet rundt tvangsflyttingen. Vi ønsket derfor å forsikre elevene om at det ikke ville bli utrygt i Hemne, selv om han skulle bli flyttet hit

Hege Daaland, assisterende rektor

Viktig å snakke om

Assisterende rektor ved Sodin barne- og ungdomsskole, Hege Daaland, er ikke overrasket over at åttendeklassingene ville lage dokumentar om nettopp Krekar. De siste ukene har det nesten ikke vært snakk om noe annet.

– Det har vært en spesiell tid for oss. Tvangsflyttingen av Krekar har satt Kyrksæterøra i medienes søkelys, så problematikken rundt dette er nært hverdagen vår akkurat nå.

Skolen har derfor brukt mye tid på å snakke med elevene om alt oppstyret som har vært.

– I starten var det litt usikkerhet rundt tvangsflyttingen. Vi ønsket derfor å forsikre elevene om at det ikke ville bli utrygt i Hemne, selv om han skulle bli flyttet hit.

(Artikkelen fortsetter under bildet):

elever krekar

Her er en del av «supergruppa» som lagde dokumentarfilmen.

Foto: Amanda Dahlberg-Knudsen / NRK

Jeg er veldig imponert over hva de har fått til. Det at elevene faktisk får en ferdig film de kan presentere, har utrolig mye å si

Hegge Daaland, assisterende rektor

Engasjerer elevene

Daaland setter stor pris på å få besøk av de to filmskaperne. Hun mener den kulturelle skolesekken er med på å sikre at også deres elever får et variert kulturtilbud, som de ellers ikke ville fått.

– Den kulturelle skolesekken er veldig viktig for oss. Det ville bli et stort tap hvis dette tilbudet skulle bli redusert.

Daaland la spesielt godt merke til at guttene greide å engasjere elevene med opplegget sitt. Hun synes også det er kjekt at de har med seg eget filmutstyr, som skolen selv ikke kan tilby.

– Jeg er veldig imponert over hva de har fått til. Det at elevene faktisk får en ferdig film de kan presentere, har utrolig mye å si.

tastatur

Åttendeklassingene ved Sodin barne- og ungdomsskole fikk et krasjkurs i å lage dokumentarfilm.

Foto: Amanda Dahlberg-Knudsen / NRK

Mange av elevene valgte å ikke ta friminutt da de jobbet med filmen, dette tar Daaland som et veldig godt tegn.

Filmpremiere

– Kjempebra jobbet! sier Walther.

Filmskaperne er tydelig imponert over hva elevene får til, og nå er tiden endelig kommet for den store fremvisningen. Klasserommet er gjort om til kinosal og nervøse og spente elever samler seg rundt lerretet. Lyset slukkes og musikken starter. Det er ikke hver dag en ungdomsskoleelev får være med på premieren på sin egen dokumentarfilm.