Hopp til innhold

Bussbillett satt ned til 10 kroner - 40 prosent flere reisende

I august ble prisen på bybussen i Levanger betydelig redusert, noe som ga resultater. Nå kommer det også to nye hybridbusser til byen, som en del av satsinga på aktiv og kollektiv reising.

NRK var med på testtur i den ene nye hybridbussen i Levanger mandag.

NRK var med på testtur i den ene nye hybridbussen i Levanger mandag.

Etter en trend med betydelig nedgang i antall passasjerer, ble billettprisen for bybussen i Levanger redusert fra 35 til 10 kroner i august. Det ga resultater.

– Vi hadde over 40 prosent trafikkøkning høsten 2016 sammenlignet med samme periode året før. Det er over all forventning og helt fantastisk, sier administrerende direktør i Trønderbilene, Vidar Kjesbu.

Billettprisen ble redusert i en prøveperiode fra august i fjor til utgangen av mars i år, og er en del av prosjektet «Reis smart».

Satser på miljøet

«Reis smart» er et samarbeidsprosjekt mellom en rekke parter, hvor målet er å få flere til å velge en aktiv og kollektiv transport, og å redusere klimagassutslipp.

Vidar Kjesbu

Administrerende direktør i Trønderbilene, Vidar Kjesbu, mener det er viktig å huske at det finnes miljøutfordringer i mindre byer også, slik som Levanger.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

– Dette er et flott samarbeidsprosjekt, som ikke bare har busstrafikk i fokus, men også det at folk skal sykle og gå mer, sier Kjesbu.

Som en del av prosjektet blir det nå satt inn to nye hybridbusser i Levanger sentrum. Dette er et viktig tiltak mener fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Thomas Iver Hallem (Sp).

– Vi er på søken etter å finne de beste kjøretøyene for å redusere utslippene i byene våre. Fylkeskommunens utslipp er stor innenfor samferdselsområdet, og bussrutene står for cirka 42 prosent av våre utslipp, sier Hallem.

Ved lav hastighet brukes elmotoren i hybridbussene, noe som reduserer dieselforbruket med opptil 40 prosent.

– Miljøutfordringer i små byer også

Kjesbu mener det er viktig å huske at også mindre byer har miljøutfordringer.

– Slik som i Levanger, hvor ti-tolv tusen personbiler kjører gjennom sentrum hvert døgn. Det er en betydelig miljøutfordring, sier Kjesbu.

Hybridbussene vil være i drift fra tirsdag og bussjåfør ved Trønderbilene, Roald Nilssen, gleder seg til å ta dem i bruk.

– Det er helt nye busser og helt ny teknologi, som blir kjempeartig å begynne å bruke. De sparer miljøet, støyer ikke så mye og det blir renere luft, sier Nilssen.