Etter en trend med betydelig nedgang i antall passasjerer, ble billettprisen for bybussen i Levanger redusert fra 35 til 10 kroner i august. Det ga resultater.
– Vi hadde over 40 prosent trafikkøkning høsten 2016 sammenlignet med samme periode året før. Det er over all forventning og helt fantastisk, sier administrerende direktør i Trønderbilene, Vidar Kjesbu.
Billettprisen ble redusert i en prøveperiode fra august i fjor til utgangen av mars i år, og er en del av prosjektet «Reis smart».
Satser på miljøet
«Reis smart» er et samarbeidsprosjekt mellom en rekke parter, hvor målet er å få flere til å velge en aktiv og kollektiv transport, og å redusere klimagassutslipp.
– Dette er et flott samarbeidsprosjekt, som ikke bare har busstrafikk i fokus, men også det at folk skal sykle og gå mer, sier Kjesbu.
Som en del av prosjektet blir det nå satt inn to nye hybridbusser i Levanger sentrum. Dette er et viktig tiltak mener fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Thomas Iver Hallem (Sp).
– Vi er på søken etter å finne de beste kjøretøyene for å redusere utslippene i byene våre. Fylkeskommunens utslipp er stor innenfor samferdselsområdet, og bussrutene står for cirka 42 prosent av våre utslipp, sier Hallem.
Ved lav hastighet brukes elmotoren i hybridbussene, noe som reduserer dieselforbruket med opptil 40 prosent.
– Miljøutfordringer i små byer også
Kjesbu mener det er viktig å huske at også mindre byer har miljøutfordringer.
– Slik som i Levanger, hvor ti-tolv tusen personbiler kjører gjennom sentrum hvert døgn. Det er en betydelig miljøutfordring, sier Kjesbu.
Hybridbussene vil være i drift fra tirsdag og bussjåfør ved Trønderbilene, Roald Nilssen, gleder seg til å ta dem i bruk.
– Det er helt nye busser og helt ny teknologi, som blir kjempeartig å begynne å bruke. De sparer miljøet, støyer ikke så mye og det blir renere luft, sier Nilssen.