Hopp til innhold

Barn er hekta på hudpleie: – Er som godteri

Barn er hekta på hudpleie som de lærer om på TikTok. En ekspert er bekymra for at barn bruker produkter som ikke er ment for dem.

– De kan få akne, rødhet, irritert hud og eksem, sier Mohgan Abde.

Hun er kosmetisk-dermatologisk sykepleier og ekspert på hud.

Den siste tida har det vært fokus på at barn bruker dyre hudpleieprodukter. Dette lærer de ofte av influencere på sosiale medier.

«Hauls» på TikTok får har millioner av visninger. Og de dukker ofte opp i norske TikTok-feeder.

Abde er bekymra for at barn ikke forstår konsekvensene av å bruke slike produkter på huden sin.

– De må få nok og riktig informasjon om at de ingrediensene og produktene ikke er noe bra for huden deres.

Ifølge sykepleieren trenger ikke barnehud noe særlig produkter anna enn solkrem. Og dersom de har problemer med huden oppfordrer hun dem til å kontakte lege.

Dermatologisk sykepleier Mohgan Abdeh

Dermatologisk sykepleier, Mohgan Abdeh sier det ikke er noe vits at barn betaler i dyre dommer for hudprodukter.

Foto: Kaja Figenschou / NRK

Hekta på Sephora

– Jeg ville at vi skulle avlyse ferieplanene våre og dra til Danmark eller Sverige, fordi der har de Sephora.

Det sier Augusta som er elev ved Hallset skole i Trondheim. Skjønnhetsbutikken Sephora finnes ikke i Norge, men hun har likevel god kontroll på produktene som selges der.

Augusta og venninnene Wendy, Melissa og Frida er alle opptatt av hudpleie og ser ofte på «hauls».

Flere av jentene innrømmer at de har brukt en del penger på sminke og hudpleie, men om det er verdt det er de ikke helt overbevist om.

– Man burde ikke bruke opp alle pengene sine på sånt. Spar det heller til en fin opplevelse du har lyst til å gjøre med andre, sier Melissa.

Jentene liker å pynte seg, men de er enige om at de burde vente til ungdomsskolen før de begynner å sminke seg hver dag.

Wendy Wågø (10 år), Augusta Fonstad-Fossheim (11 år), Melissa Kanat-Gundydin (11 år), Frida Rolfsen (10 år) og Hallset skole

Wendy, Augusta, Melissa, og Frida er elever ved Hallset skole i Trondheim.

Foto: Elisabeth Strand Mølster / NRK

Les også Måling av kortisolnivå trender på sosiale medier

Skjermdump fra Tiktok

Produktene blir som godteri

– Dette er et godt bilde på kommersialiseringa i samfunnet og hvordan man ganske kynisk markedsfører til alle som har penger.

Det sier stylist Marianne Jemtegård.

Stylisten synes det er trist at barn føler de bør bruke dyre produkter til å rense huden sin.

– Er det en gang i livet hvor du ikke skal trenge å tenke på det så er det når du er så liten og nettopp har begynt på skolen.

Marianne Jemtegård

Marianne Jemtegård husker selv første gang hun gikk inn på En Sephora-butikk. Hun forstår godt at mange barn har lyst på produktene de ser på TikTok fordi de ser veldig fine og fargerike ut.

Foto: Kaja Figenschou / NRK

Hun sammenligner det å handle skjønnhetsprodukter på Sephora og andre sminkebutikker med å kjøpe godteri. Innkjøpsvideoene på TikTok kan skape et stort behov hos unge som ser dem, ifølge Jemtegård.

– Hudpleie er mer tilgjengelig enn noensinne og informasjonen er mer tilgjengelig enn noensinne. Og barn kan veldig mye om dette når man spør dem, sier hun.

Les også Hudlege advarer: 10-åringer spør om hudpleie for å se yngre ut

Michael Zangani, Fredrikstad hudklinikk.