Hopp til innhold

– Stjørdals posisjon i Statoil svekkes ikke

STJØRDAL (NRK): Statoils kontor på Stjørdal blir ikke mindre viktig selv om region Midt-Norge nå skal styres fra Harstad, lover regionsjef Morten Loktu.

Morten Loktu

FORTSETTER I NORD: Loktu har sine siste dager som regionsjef for selskapet i Midt-Norge. Fra nyttår leder han det nye sammenslåtte «Drift Nord» fra Harstad.

Foto: NRK

Loktu har sine siste dager som regionsjef for selskapet i Midt-Norge. Fra nyttår leder han det nye sammenslåtte «Drift Nord», som består av Statoils avdelinger i Kristiansund, Stjørdal, Harstad og alle hav-installasjoner tilknyttet disse stedene.

Administrasjonsstedet blir Harstad. Det har fått enkelte politikere til å tro at Stjørdals posisjon svekkes.

– Sett fra mitt ståsted er det ingen svekkelse. Det har ikke vært populært blant midtnorske politikere, og det synes jeg er forståelig. Men dette skal bli bra for Stjørdal, Kristiansund og Harstad, sier Loktu til NRK.

Fortsatt drift fra Stjørdal

Stjørdalskontoret har i dag vel 900 ansatte og drifter Kristin- og Heidrun-installasjonene, Tyrihans (som henger på Kristin-plattformen) og Åsgard-feltet. Fra Kristiansund drives Njord-installasjonene.

Heidrun plattformen

DRIFTES FRA STJØRDAL: Heidrun-plattformen er en av plattformene som driftes fra Stjørdal.

Foto: Harald Pettersen - Statoil Heidrun / Harald Pettersen

– Feltene vi driver i dag fra stjørdalskontoret og fra Kristiansund, skal fortsatt drives fra disse stedene. Ledelsen for disse driftsenhetene skal sitte i lokalisert på Stjørdal og i Harstad, forteller Loktu.

Selv bor han i Trondheim, men planlegger etter nyttår å bo perioder av året i Harstad.

Frem til 2013 ble alt fra Midt-Norge og nordover i Statoil styrt fra Stjørdal. Det året ble Harstad eget administrasjonssted, hvor vel 250 ansatte i dag styrer Norne.

– Vår plan er også at vi skal drifte Aasta Hansteen, som kommer i produksjon fra 2018, fra Harstad, opplyser regionsjefen.

Vekst og helhet

Hovedbegrunnelsen for sammenslåingen mellom region nord og midt er ikke å spare penger, opplyser Loktu:

– Vi tar ut svært få årsverk gjennom å slå sammen disse enhetene, sier regionsjefen.

Helt konkret blir det færre underdirektører (økonomi, personal, HMS og kommunikasjon). Gevinsten er mer knyttet til vektsmuligheter, ifølge Loktu:

Statoil på Tangen i Stjørdal

IKKE STØRRE KUTT HER: Stjørdalskontoret har i dag vel 900 ansatte. Det er ingen grunn til å tro at kontoret må ta større kutt enn andre enheter i Statoil, mener Morten Loktu.

Foto: Tor Beisvåg

– Vi ønsker å legge til rette for enda mer vekst i nord, altså fra og med Midt-Norge og til og med nordområdene, forteller han.

– Det viktigste for oss er faktisk å se Norskehavet under ett. Alle våre installasjoner, som rørledninger, henger sammen. Vi har en svært kompetent gjeng i Harstad og en svært kompetent gjeng i Stjørdal. Det handler om å få maksimalt ut av kompetansen vi besitter, forklarer Loktu.

Ikke større kutt

For første gang i historien gir Statoil alle ansatte muligheten for sluttpakker. I løpet av 2016 skal Statoil ha redusert arbeidsstokken med 1100-1500 personer.

Det er likevel ingen grunn til at Statoil på Stjørdal skal nedbemanne mer enn i resten av selskapet, ifølge Loktu.

– Jeg kan ikke se at det blir noe mer reduksjon i Stjørdal og Harstad enn i resten av selskapet. Vi får ta vår andel, som de andre enhetene i hele Statoil, sier Loktu.