I dag holdt regjeringa pressekonferanse der de fortalte hva de vil satse på i Nasjonal transportplan, NTP.
Det viktigste punktet var jernbanesatsingen de neste årene, med ny jernbanetunnel under Oslo og bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet.
45 prosent av alle de om lag 1000 milliarder kronene i Nasjonal transportplan skal gå til investeringer i jernbane.
Dårlig nytt for laksenæringa
– Næringslivet vårt, og særlig laksenæringa, vil lide under å ikke henge med i utviklinga når det gjelder bygging av veier og andre transportsystemer. For ingenting har det så travelt som en død laks.
Det sier Per Olav Tyldum, som er ordfører i Overhalla og leder for Transportkomiteen region Namdal, der 13 kommuner er med.
– Vi skulle absolutt hatt en forbedret E6, og vi må huske på at dette også handler om stamveinettet i Norge, sier Tyldum.
– Mye av nord/sør langtransporten går i dag i Sverige, nettopp fordi man har denne «akillesen» på E6 mellom Grong og Nordlandsgrensa. Jeg hadde håpet at den næringsutviklinga vi har i Namdalen kunne bli velsignet med bedre veier, sier Overhalla-ordføreren.
Skuffet
– Signalene så langt tyder på at E6 mot nordlandsgrensa ikke er inne i nasjonal transportplan, og det er meget skuffende.
Det sier Amund Hellesø, som er ordfører i Vikna, en kommune som er en stor eksportør av laks.
Og mer kan det bli, for regjeringa kom nylig med et forslag om å tvangssammenslå Vikna med Nærøy, Leka og Bindal. Hvis det skjer, vil den nye kommunen bli en av landets aller største laksekommuner.
– Med veksten som er skissert i laksenæringa, så er gode transportmuligheter en av de viktigste tingene for oss. Vi må få gode transportårer for å få varene ut, sier Hellesø.