Togene kommer fort og stille og det kan være vanskelig å høre at de kommer.
Tall fra Jernbaneverket viser at det var hele 51 ulykker på planoverganger i perioden fra 2008 til 2013. Ni mennesker døde og fire ble alvorlig skadet, viser tall fra Jernbaneverket.
I januar var det ei ny dødsulykke på en usikra planovergang ved Eidsberg.
Farlig å passere
Jernbaneverket gjennomfører i år tiltak for å bedre sikkerheten på 140 planoverganger i Norge. 50 av planovergangene saneres helt for å bedre sikkerheten.
– Det er en stor risiko i dag ved å passere disse planovergangene, sier prosjektleder i Jernbaneverket, Åge Sjømark.
Mange ulykker i fjor
Bare i fjor var det 10 togulykker på planoverganger i Norge. To mennesker ble drept, to ble alvorlig skadet og tre personer ble lettere skadet, viser tall fra Jernbaneverket.
Tre av ulykkene skjedde på usikrede planoverganger, mens resten av planovergangene var sikret.
– Det ser ut til at ulykkene på sikrede planoverganger i stor grad skyldes dårlige holdninger og at folk er uoppmerksomme, sier kommunikasjonsrådgiver i Jernbaneverket, Carin Pettersson til NRK.
Mange tiltak i Trøndelag
Hele 32 planoverganger skal bort i område nord i 2014, og de fleste er i bruk daglig:
- 3 på Dovrebanen og Trønderbanen
- 13 på Nordlandsbanen
- 8 på Rørosbanen
- 8 på Solørbanen
30 millioner kroner brukes til utbedringer på disse jernbanestrekningene i år.
Arbeidet med å utbedre og fjerne planoverganger på jernbanen er i full gang, og startes nå også på Jørstad i Snåsa.
– Her skal det settes opp forenkla vegsignal og bygges tilførselsveg, forteller Sjømark.
Vil bedre sikkerheten
Totalt er det fortsatt 3500 planoverganger i Norge, men et stort antall er ikke i bruk daglig, viser tall fra Jernbaneverket.
Penger til tiltak på planovergangene fordeles over statsbudsjettet.
– Vi skulle gjerne hatt enda mere penger for å jobbe enda fortere med tiltak for å bedre sikkerheten, sier Sjømark.
Ber folk være obs
De ti siste åra er det brukt 72 millioner kroner årlig på planovergangstiltak.
Selv om Jernbaneverket også i år gjennomfører mange tiltak, er det også nødvendig at folk er forsiktig, mener Jernbaneverket.
– Hastverk gjør at mange regner med at de kommer over planovergangen før toget kommer. Eller de er ikke oppmerksom nok på grunn av mobil og musikk.