Forslag til transportplan for Barentsregionen legges fram i Narvik 24. september.
Bakgrunnen er at Norge, Sverige, Finland og Russland ønsket en felles transportplan for Barentsområdet, sier regionvegsjef i Statens vegvesen, Torbjørn Naimak.
– Det gjelder vei, jernbane, havner og lufttrafikk. Men dette er et stort område og et slikt arbeid har aldri vært gjort tidligere. Dette er i høyeste grad en pilotversjon vi legger fram, sier han.
- Les også:
- Les også:
Infrastruktur fra den kalde krigen
Det var det norske formannskapet i Barentssamarbeidet som tok initiativ til å få utarbeidet en felles transportplan for hele Barentsregionen.
Hensikten var å få bedre oversikt over utviklingen av transportsystemet på tvers av landegrensene i nord. Det er første gang noen sinne at det blir utarbeides en felles transportplan for regionen.
Utenriksdepartementet har tidligere konstatert at hovedproblemet har vært at infrastrukturen ble bygget opp under den kalde krigen. Nettverkene har gått nord-sør, mens behovene nå i økende grad er transportruter mellom øst og vest.
Et forslag til plan er nå klart. Dette er utarbeidet av en ekspertgruppe ledet av Norge, med representanter fra transportmyndighetene i Sverige, Finland og Russland.
– Transportsystemet i Barentsregionen må forbedres for å møte transportbehovene til folk og næringsliv. Jeg ser fram til å motta og å diskutere forslaget til en felles transportplan med mine kolleger, sier samferdselsminister Marit Arnstad.
- Les også:
Mener luftfart blir viktig
Leder i næringsforeningen i Tromsø, Grete Kristoffersen, sier at et slik arbeid på tvers av grensene er viktig.
– Når vi snakker om å styrke næringsutvikling i Barentsregionen så kommer samferdsel høyt på lista over ting vi må styrke, sier hun
Hun peker på luftfart som essensielt for næringslivet. Hun ser for seg direkteruter mellom de største byene.
– Det kan for eksempel være fly fra Tromsø til Oulo, Luleå, eller til Arkhangelsk, sier hun.
- Les også:
Skal spytte inn egne penger
Naimak sier at hvert enkelt land vil stå for finansieringen innenfor det som skjer i sine landegrenser.
– Hovedprinsippet er at hvert land investerer det som trengs i sitt land, men at man er enig i hvilke korridorer man investerer på, sier han.
- Les også:
- Les også: