Hopp til innhold

– Sverige og Finland vil ha den

NHO har snudd og ønsker utredning av jernbane mellom Narvik og Tromsø.

Jernbanespor

Siden 1923 har det vært snakk om jernbane i nord. Nå kan den gamle tanken bli aktuell igjen.

Foto: NRK

Det er miljøhensyn og økt godtransport som har gjort det fornuftig å få ei utredning nå. Det bør Stortinget i vår si ja til, mener regiondirektør Arne Eidsmo i NHO Troms:

Arne Eidsmo, NHO-direktør Troms

Arne Eidsmo håper Stortinget vil utrede en jernbane i nord.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

– Det er særdeles viktig at Stortinget blir med på dette, for Troms fylke har allerede satt av 8,5 millioner kroner til en slik utredning.

– Derfor er det viktig at vi får det inn, om ikke annet enn som ei setning, sier Eidsmo.

Puster liv i gammel tanke

Tanken om en jernbane i Troms ble først lansert i 1923 . Siden har støtten variert, i løpet av våren vil debatten blusse opp igjen.

Da skal den nye nasjonale transportplanen behandles på Stortinget.

Det er fortsatt uklart hvordan ideen om Tromsbanen vil bli mottatt der. De rødgrønne i Transportkomiteen i Stortinget ønsker å gå for ei utredning av saka.

SV og SP sier ja

Det ønsker også Senterpartiet, ifølge samferdselesminister Liv Signe Navarsete , og SV, sier Lena Jensen:

Lena Jensen

Lena Jensen sier SV ønsker å bygge banen.

Foto: NRK

– Landsstyret i SV har vedtatt at vi ønsker utredning og bygging av en bane. Når to av tre regjeringsparti er så tydelig på dette, er det klart at vi er nødt til å få det inn i transportplanen, sier Jensen, som er stortingsrepresentant Jensen fra Troms.

– Nå er det helt klart at pengene må på plass, og vi må få ei snarlig bygging av banen, sier hun.

Men NRK får i dag bekreftet at denne diskusjonen pågår fortsatt i regjeringa, som ikke har tatt standpunkt ennå.

– Må undersøkes

I 1994 var NHO enig i at en jernbane ikke var ønskelig. Nå sier NHO at de ønsker en utredning.

– Det er to årsaker til dette. For det første er det ønske om å gå bort fra veitrafikk til bane- og sjøtrafikk på grunn av miljøet, og at barentsregionen har blitt mer aktuell.

Tillegg er det jernbaneaktivitet i Nord-Sverige, og NHO ønsker å se på muligheter for jernbane til andre land.

– Næringsinteresser i Sverige og Finland presser på og ønsker jernbane til Tromsø. Derfor er det viktig å utrede dette. Da vil man få på det rene om jernbanen har livets rett eller ikke, sier Arne Eidsmo.

Han legger til at det er først og fremst på grunn av godstrafikk, ikke persontrafikk, det er aktuelt å få på plass en toglinje.

Utredning betyr ikke bygging

Det er foreløpig bare snakk om en utredning, ikke byggestart. Det er heller ikke klart hvor mye det vil koste å bygge den.

Uavhengige fagorgan som Transportøkonomisk Institutt har ikke foretatt noen beregninger av kostnadene ved en bygging.

Sosialistisk Venstreparti mener banen kan bygges uansett pris.

– Foreløpige beregninger viser at det vil koste 20 milliarder å bygge banen, sier Lena Jensen.

– Dersom utredningen viser en høyere pris: Hvor går smertegrensa for SV?

– SV vil ha en bane. Det vil ikke stå på penger, for det er ikke penger vi mangler i dette landet, svarer Jensen.