Hopp til innhold

Sier nei til oljebase i Nordkapp: – Et svik mot Finnmark

Regjeringen vil ikke legge opp til at oljen fra Johan Castberg-feltet føres i land i Nordkapp. I Finnmark er reaksjonene sterke, men Bellona mener det er en seier for miljøet.

Jan Olsen

Ordfører Jan Olsen reagerer på at lokalsamfunnet får bare smuler etter en oljeutbygging i Barentshavet.

Foto: Stian Strøm / NRK

– Jeg mener det er et svik mot Finnmarks befolkning. Det er et flertall i Stortinget, og regjeringen følger det ikke opp, sier stortingsrepresentant Ingalill Olsen (Ap).

Før sommeren ble det klart at regjeringspartiene Høyre, KrF og Venstre hadde blitt enige med Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet om ilandføring.

I statsbudsjettet for 2021 kommer det fram at regjeringen ikke vil pålegge Equinor å bygge den planlagte terminalen på Veidnes i Nordkapp kommune.

– Det er et prosjekt som ikke lar seg realisere, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) til NRK under fremleggelsen av statsbudsjettet i Alta.

Bakke-Jensen sier at prosjektet ikke er lønnsomt, og at det finnes andre måter å bruke fellesskapets midler på.

– Har lurt Finnmark

Til VG sier oljeminister Tina Bru (H) at samfunnet ville tape 3,6 milliarder kroner på en ilandføring på Veidnes.

Kari Elisabeth Kaski fra SV reagerer kraftig på det hun mener er et politisk narrespill. Og hun retter kritikken mot flere enn regjeringen:

– Ap, Sp og Frp har helt bevisst lurt folk i Finnmark til å tro de skal få arbeidsplasser og ilandføring av olje fra utbyggingen av Johan Castberg. Alle disse tre partiene stemte mot å pålegge Equinor å ilandføre mens det fortsatt var mulig å komme med et slikt krav i 2018, da utbyggingen ble behandlet i Stortinget, sier Kaski til NRK.

Hennes partifelle Jan Olsen er ordfører i Nordkapp.

– Det var ikke uventet med den regjeringen vi har nå. Det er ikke interessert i å sørge for at det blir virksomhet og arbeidsplasser i Finnmark, og at verdien av ressursene tilkommer andre enn det sentrale Østlandet, sier Olsen.

Johan Castberg-feltet til Statoil

Johan Castberg-feltet kan drives billigere med lasting til havs, uten at oljen går innom land.

Foto: Statoil

Han ser ikke for seg at Stortinget vil gå imot regjeringen i saken, ettersom Frp har vært tydelige på at Equinor må få bestemme selv om en landterminal er hensiktsmessig.

Nå spør han seg om det er stemning for å fortsette med utbygginger i Barentshavet.

– Det er et spørsmål om klima og miljø, og nå også poenget med at det faktisk ikke blir noe igjen til oss som sitter med risikoen. Vi får noen smuler.

– Skammelig

Hammerfest-ordfører Marianne Sivertsen Næss (Ap) har sett hjemkommunen blomstre som følge av Snøhvit-feltet og gassanlegget på Melkøya. Hun reagerer sterkt på at Nordkapp ikke får sitt oljeeventyr.

Marianne Sivertsen Næss

Hammerfest-ordfører Marianne Sivertsen Næss.

Foto: Allan Klo / NRK

– Det synes jeg er skammelig. Det viser at regjeringa nok en gang ikke viser vilje eller interesse til å bygge samfunn der ressursene hentes ut. Jeg mener at Veidnes er det som skal til for at næringa skal ha legitimitet i nord. Det handler mest om manglende vilje fra regjeringen sin side, sier Næss.

– Nordkapp-samfunnet har blitt lovt at her skal man gjøre en ekstra innsats for å finne en løsning på at ilandføring kan bli en realitet. Det regjeringa gjør nå vitner om liten eller null vilje for å bygge samfunn der ressursene hentes ut.

Støtte fra Bellona

Bellona er derimot på linje med regjeringen. Miljøstiftelsen har sendt et brev der de sterkt argumenterer mot ilandføring av oljen, skriver E24.

Frederic Hauge omtaler Stortingets krav om ilandføring som «tidenes mest meningsløse politiske olje-vedtak».

En terminal ville koste opptil 3 milliarder og gi 40 arbeidsplasser på land, ifølge Hauge.

– Det er bare sløsing. Du kunne like gjerne gitt de 40 ansatte 3 millioner i renteinntekter for resten av livet. Det har ingen praktiske formål, sier Bellona-lederen til E24.

– Det er unødvendig å først frakte oljen med båt til land for å lagre den der i noen dager, før den likevel skal fraktes til Europa med båt.

Hauge mener det gir store kostnader og økt risiko for oljesøl, med flere operasjoner og flere supertankere nær kysten.

Bellona-leder Frederic Hauge

Bellona-leder Frederic Hauge mener miljøhensyn taler for at Veidnes-terminalen blir skrinlagt.

Foto: Ole Dalen / NRK

Flere nyheter fra Troms og Finnmark