Hopp til innhold

Nye flyruter fastsatt: – Nå spøker det for mange arbeidsplasser

De nye flyrutene er justert til det bedre, mener Samferdselsdepartementet. Men i Finnmark blir de beskrevet som et opplegg for avfolkning.

Hans-Jacob Bønå

Fredagens vedtak i Samferdselsdepartementet var ukjent for fylkesordfører Hans-Jacob Bønå, som har vært sterkt kritisk til de nye flyrutene.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Fredag ettermiddag melder Samferdselsdepartementet at flyrutene som staten støtter, de såkalte FOT-rutene, er justert etter søknad fra Widerøe.

Det skjer etter mange ukers frustrasjoner i nord, særlig i Finnmark og på Helgelandskysten.

Dermed legger vi til rette for et rutetilbud som tar hensyn til mange av de lokale innspillene som har kommet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Men i Finnmark er det langt fra noen jubel å spore.

– Vi går 15–20 år tilbake i tid. Dette rammer ikke minst pasienter og viktige samfunnsaktører som reiser mye i jobben, sier fylkesordfører Hans-Jacob Bønå.

– Der man før kunne få gjort det man skulle på én dag, må folk nå planlegge både to og tre dagers reising for et møte eller en time på sykehus.

Laget nytt alternativ

Departementet bekrefter at de nå har godkjent Widerøes andre forsøk på å lage et ruteopplegg.

Den kom til etter at kommunene i Finnmark ga sine innspill til det første opplegget, og etter at fylkeskommunen hadde sammenfattet responsen.

– I alternativ 1 var noen oppbrakt, mens andre var passelig fornøyd. Alternativ 2 snur hele bildet. Nå er det andre ordførere som blir forbannet, sier Bønå.

Når NRK ber Bønå om en kommentar til fredagens nyhet fra departementet, viser det seg at fylkesordføreren ikke på forhånd var gjort kjent med hva som ville bli fastsatt.

Finnmark, Nordland og Trøndelag fylkeskommuner var samtidig i ferd med å forberede et nytt utspill om at rutene ikke er akseptable.

Truer arbeidsplasser

Bønå sier problemet ligger i at staten ikke har vært villig til å betale mer for flyrutene. Det har blitt dyrere å drive dem i takt med at drivstoff og andre kostnader har skutt i været.

Dermed blir det kutt i antall avganger. Ikke minst blir det dårligere forbindelse mellom de ulike flyavgangene.

Bønå frykter at SAS vil droppe kveldsflyet fra Kirkenes til Oslo hvis folk ikke kommer seg fram til Kirkenes som før.

Han frykter også at økte reisetider gjør det vanskelig å fortsatt drive virksomheter som i dag har mange ansatte i Øst-Finnmark. Eksempler er Sykehusinnkjøp i Vadsø og Kontoret for voldsoffererstatning i Vardø.

Widerøe Dash 8200

Flyrutene i det spredtbygde Nord-Norge er helt avgjørende for at folk kommer seg på jobb, til sykehus og annet.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Ny FOT-rute

Opplegget som er vedtatt, innebærer at den kommersielle flyruten Kirkenes–Tromsø blir inkludert i FOT-ordningen.

Widerøe har fått ja til at færre fly fra Mehamn og Honningsvåg til Hammerfest blir kompensert blant annet med en kommersiell direkteforbindelse til Tromsø via Honningsvåg.

I tillegg blir det justeringer av rutetidskravene for første landing i Kirkenes fra Berlevåg, Båtsfjord og Vadsø.

Dessuten foretar Widerøe en rekke tilpasninger innenfor de eksisterende kravene til rutetilbudet, heter det i pressemeldingen