– Eg hyllar ikkje forslaget i det heile. Dei ønskjer å halvere maksprisen på FOT-rutene, men gjer ingenting med resten av flyrutene. Dei vil vere like høge her i nord. Så eg er svært misfornøgd med kva regjeringa har lagt fram.
Det seier dagleg leiar ved Elle Sofe Company i Hammerfest, Maiken Garder.
Regjeringa vil frå 1. april 2024 halvere maksprisen på dei såkalla FOT-rutene på Vestlandet og i Nord-Noreg. Dette gjeld i all hovudsak flyrutene på kortbanenettet.
Det kom fram under ein pressekonferanse med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og finansminister Trygve Slagsvold Vedum på Gardermoen onsdag morgon.
– Ei halvering av maksprisen på FOT-rutene vil ha ein stor effekt for dei reisande. Og det vil vere med på å binde landet betre saman. Dette vil vere eit viktig tiltak for dei som bur i distrikta, sa samferdselsminister Nygård til NRK under pressekonferansen.
I forslaget ligg også at regjeringa vil gjere direkteruta mellom Kirkenes og Tromsø om til ei FOT-rute.
– Vil ha liten effekt
Maiken Garder frå Hammerfest starta tidlegare i år ein Facebook-aksjon mot dei skyhøge flyprisane i nord. Etter kort tid hadde ho nær 3000 følgjarar.
Gardar er mildt sagt ikkje imponert over det regjeringa la fram i dag.
– Dei kallar inn til ein pressekonferanse for å gi oss ei god nyheit. Og så gjer dei eigentleg berre det dei skulle ha gjort for to år sidan. Eg er ikkje imponert.
– Ei halvering av FOT-rutene er greitt. Men eg er ikkje fornøgd før det er like billig å flyge mellom byane i nord som mellom byane i sør, seier ho.
– Kva meiner du regjeringa burde ha gjort?
– Dei burde sjølvsagt ha senka dei kommersielle flyprisane like mykje som FOT-rutene. Når vi i Finnmark skal flyge mellom nord og sør skjer dette nettopp via dei kommersielle rutene, seier ho.
– Strålande dag!
Medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen for Troms og Finnmark på Stortinget, Geir Iversen (Sp) deler ikkje Garders oppfatning.
– Ein tur frå Hasvik til Tromsø som i dag kostar rundt 1200 kroner vil med det nye forslaget koste rundt 600 kroner. Ei halvering i flyprisane vil vere eit enormt løft for distrikta, seier han.
Og han legg til:
– Dette vil gjere at fleire får råd til å reise, noko som vil bety enormt mykje. Spesielt for oss i Finnmark som ikkje har så mange andre alternativ, seier Iversen.
– Men kvifor har dette teke så lang tid å få innført?
– Når vi skal endre på ting tek det ofte lang tid. Men no er vi i gang med å levere, seier Iversen.
– Betre vilkår
Også leiar i Vadsø senterparti, Stein Mathisen, er positiv. Ikkje minst med tanke på kva konsekvensar forslaget kan få for næringslivet.
– Vi håpar at fleire vil ønskje å etablere seg i nord når transporten av folk og materiell blir billigare. I tillegg vil lågare prisar på flybillettar gjere noko med folks kjøpekraft, seier Mathisen.
– Kva trur du dei høge flyprisane har ført til i Finnmark så langt?
– Det har skjedd ein stagnasjon. Vi har alle merka at det har vorte dyrare å bu og leve her. Regjeringas forslag vil gjere at vi kan få fleire folk og meir næringslivsaktivitet i området, trur Stein Mathisen.
Kampen fortset
Ifølgje regjeringa skal FOT-rutene ut på anbod til våren. Kva regjeringa må betale for finansieringa ville verken samferdselsminister Nygård eller finansminister Vedum ut med.
Gardar fryktar i motsetning til Iversen og Mathisen at effekten av ein 50-prosents nedgang i FOT-rutene vil vere minimal.
Også på kortbanenettet.
– I dag legg Pasientreiser, Equinor og andre større aktørar beslag på mange av dei billige flybillettane. Dette vil naturlegvis påverke både prisen og tilgjengelegheita for resten av befolkninga, seier Garder.
– Vil du no stoppe Facebook-aksjonen for billigare flybillettar?
– Det ser eg absolutt ingen grunn til å gjere. Kampen held fram. Eg er ikkje fornøgd før billettane på alle ruter internt i nord, og mellom nord og sør, blir halvert.
– Det er dessutan altfor lenge å vente til 1. april neste år med å få billigare flybillettar i nord. Vi treng lågare flyprisar i dag – på både FOT-rutene og dei kommersielle rutene, seier Maiken Garder.