Hopp til innhold

Flere reagerer på de nye flyrutene i Finnmark: – Jeg er tilnærmet deprimert og forbannet!

Fra 1. april får flere flyplasser i Finnmark en kraftig reduksjon i flyrutene sine. Både ordførere og næringslivet reagerer sterkt.

Folk går om bord i et Widerøe-fly i snøstorm

I Vardø kuttes halvparten av FOT-rutene, mens rutetilbudet i Hasvik reduseres med 35 prosent. Ordførerne i begge kommunene beskriver dette som ødeleggende og katastrofalt.

Foto: Sondre Sandbakken

– Jeg er både frustrert, tilnærmet deprimert og forbannet!

Med vantro studerer Mona Saab de nye flyrutene til og fra Hasvik lufthavn i Finnmark.

Hun er styreleder i turistfiskebedriften Big Fish Adventure som tar imot gjester fra hele verden. Men nå kan det bli en langt tøffere jobb å ønske gjester langveisfra velkommen til øykommunen.

Forrige fredag la regjeringen fram de nye flyrutene som staten kjøper inn, de såkalte FOT-rutene.

Rutetilbudet i Hasvik reduseres med 35 prosent i forhold til dagens tilbud.

Les også Nye flyruter fastsatt: – Nå spøker det for mange arbeidsplasser

Hans-Jacob Bønå

Mona Jakobsen Saab

Mona Saab, styreleder i turistfiskebedriften Big Fish Adventure, ser mørkt på de nye flyrutene som starter opp 1. april.

Foto: Kristian Sønvisen Bye/NRK

Kom og dra igjen på fredag

Mona Saab forklarer at bookinger for flere år frem i tid må nå endres, fordi de ikke lenger passer med rutetilbudet.

– Det mest glimrende eksempelet er at vi ikke lenger har en fornuftig flyrute på søndag. Vi har en flyrute som ender i Tromsø klokken 21.45. Det vil si at du ikke kommer deg videre.

Hun er tydelig frustrert. Etter mange år med vekst i reiselivet i Hasvik, frykter Saab nå færre bestillinger som en følge av det reduserte rutetilbudet.

– Hvis du skal på helgetur til Hasvik, så kan du komme og dra igjen på fredag. Det er det som fungerer.

Big fish adventure

Mona Saab frykter færre bestillinger til turistfiskebedriften på grunn av dårligere rutetilbud.

Foto: Bilal Saab / Big Fish Adventure

– Har voksne vært på jobb?

Gamvik-ordfører Ragnhild Vassvik (Ap) mener de nye rutene vil forverre problemene med reiseruter og pris, og at dette vil gå utover rekruttering og bolyst.

Hasvik-ordfører Lars Hustad (Sammen for Sørøya) mener kuttet på en tredjedel av rutene ved Hasvik lufthavn kommer på verst tenkelige tidspunkt.

De neste fire årene skal det nemlig investeres opp mot to og en halv milliard kroner i næringslivet i kommunen.

– Det er dramatisk. Det er rett og slett ødeleggende. Jeg sitter med en pressemelding foran meg, og den sier at man skal opprettholde rutetilbudet, gjøre det billigere, og man skal gjøre frekvensen like bra eller bedre. Det er helt uvirkelig. Har det vært noen voksne på jobb?, sier Hustad.

Aprilspøk?

I Vardø kommune i Øst-Finnmark mister flyplassen halvparten av sine FOT-ruter fra og med 1. april.

Ordfører Tor-Erik Labahå sier det vil få store konsekvenser.

– En 50 prosent reduksjon i flyavgangene fra Vardø daglig er katastrofalt. Det er veldig dårlige nyheter for Vardø.

Labahå håper at noen tar grep og ser galskapen i det som kommer etter 1. april.

– Man skulle egentlig trodd at dette var en aprilspøk.

Ordførar Tor Erik Labahå i Vardø med hamna i bakgrunnen.

Vardø-ordfører Tor-Erik Labahå mener en halvering av FOT-rutene ved Vardø lufthavn er katastrofalt.

Foto: Gunnar Sætra

Departementet var usikker

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Bent-Joachim Bentzen (Sp), sier at de har lyttet til innspillene de har fått igjennom fylkeskommunen

Han understreker at departementet har endret sitt opprinnelige rutetilbud, og landet på et alternativ basert på ønskene fra blant annet Finnmark fylkeskommune.

– Det har vært to høringer ute, hvor fylkeskommunen har gitt tilbakemelding på at de ønsker den ruteomleggingen som er gjort.

Bentzen sier til NRK at de var usikker fra departementet sin side om det var klokt å gjøre.

– Men vi spurte i to omganger og fikk bekreftet at de ønsket å gjøre de endringene. Vi valgte å lytte til fylkeskommunen tilbake i 2022, før vi lyste ut anbud.

Bent-Joachim Bentzen

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Bent-Joachim Bentzen, sier at de har lyttet til innspillene de har fått, men at det kan bli endringer etter hvert.

Foto: Thor-Wiggo Skille / Nordland fylkeskommune

Fylkeskommunen kan ikke gjøre noe

Fylkesordfører i Finnmark, Hans-Jacob Bønå (H), påpeker at Samferdselsdepartementet fikk innspillene i 2022, da storfylket Troms og Finnmark fortsatt var realitet.

– Jeg tar nok ikke litt i en gang, når jeg sier at det var nok litt Tromsø-dominert da fylkesrådet kom med uttalelsene om at de nye FOT-rutene så bra ut.

Han mener det ikke er samsvar mellom innspillene som ble gitt da, og det som nå er realiteten i Finnmark.

– Man peker kanskje på fylkeskommunen og legger ansvaret der, også sitter man med en ny fylkeskommune som ikke kan gjøre noe, annet enn å høre på at man i departementet sier at man ikke kan gjøre mer.

Hans oppfatning er at hele nøkkelen til problemstillingen ligger hos departementet.

Hans-Jacob Bønå foran fylkeshuset i Vadsø

Fylkesordfører Hans-Jacob Bønå beskriver de nye flyrutene som katastrofale.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

– Man må ta det innover seg at det ikke har vært en god nok prosess. Den tjener ikke folket i Nord-Norge. Vi trenger ikke spørre hvorfor befolkningstallet synker, vi får jo så fantastisk god hjelp til det av de som sitter i sør.

Fylkesordføreren ber nå Samferdselsdepartementet om å sette gamle forhandlinger til side, og gjøre noe nå.

– Så setter man seg ned med friske øyne og ser hva man kan gjøre for å bedre situasjonen. Vi trenger ikke å vente til vi har erfart at det blir en katastrofe, vi kan gjøre det i forkant.

Kan bli endringer

Widerøe, som skal fly de nye FOT-rutene, svarer at også de har gjennomført høringsrunder med de berørte partene, og gjort justeringer der det har vært mulig.

Den endelige tidtabellen for de nye rutene skal være på plass innen utgangen av neste uke, ifølge flyselskapet.

Statssekretær Bentzen sier at det fortsatt er rom for å gjøre endringer i rutene.

– Det største grepet er det at regjeringen prioriterer å sette ned prisen såpass mye som vi gjør. Det medfører jo en stor usikkerhet, vi vet ikke hvordan etterspørselseffekten kommer til å slå ut. Det kan være nødvendig å gjøre justeringer underveis, men nå må det nye tilbudet tre i kraft før vi eventuelt gjør justeringer etter hvert.

Les også Finnmark fylkeskommune vurderer å skrote Widerøes ruteforslag

Widerøe-fly lander i snøstorm

– Må gjøres noe nå

Men det er ingen vits å vente og se hvordan de nye rutene vil slå ut, sier Mona Saab i Big Fish Adventure i Hasvik.

– For det første, hva er det du skal sitte å vente på skal skje? Er det å se at de billettene som ikke finnes blir kjøpt, eller ikke kjøpt?

Saab mener det ikke går an å vente på at man får nedgang i folketallet eller i næringslivet.

– Det synes jeg er en veldig dårlig måte å gjøre det på. Skal det gjøres noe så må det gjøres nå, mens folk enda har mot og vilje til å bli her.

  • Hva mener du om de nye flyrutene? Del dine meninger med oss her: