Finnmark kan bli Norges svar på de spanske Kanariøyene.
Forslaget fra Finnmark Arbeiderparti handler imidlertid ikke om at det bør bli sol, varme og badetemperatur året rundt, men at det skal bli nesten gratis å fly.
Folk på de spanske ferieøyene får nemlig 75 prosent avslag på flyreiser til og fra fastlandet. Dette for å binde landet mer sammen.
En slik modell vil Ap-topp Sigurd Kvammen Rafaelsen innføre for de som bor i tiltakssonen.
– Vi ønsker å gjøre det, så det skal bli enklere å bo, leve og drive næring i Finnmark og Nord-Troms, sier han.
Bør folk i Finnmark få "Granca-billetter"?
Bør folk i Finnmark få "Granca-billetter"?
Ble dyrere å fly
For litt over to uker siden ble de dyreste billettene på FOT-rutene halvert av regjeringen. Tiltaket, som koster staten over 2 milliarder kroner, får imidlertid kritikk for å ikke treffe etter intensjonen:
NRK har blant annet fortalt om en familie i Kjøllefjord som opplevde at flybillettene ble enda dyrere, etter at tiltaket ble innført.
Rafaelsen er ordfører i Lebesby og bor selv i Kjøllefjord. Han forstår familiens frustrasjon.
– Det er veldig bra at man satser ekstra på FOT-rutenettet i Norge. Samtidig ser vi at det treffer ikke på den måten man ønsker.
Rafaelsen mener en ordning lik den i Spania, vil gjøre det mulig for folk med en vanlig lønn i nord å reise og drive med aktiviteter på lik linje med folk i Sør-Norge. Da tenker han på både idrett og kulturliv.
– Det vil også være med å støtte opp under bedriftene. For det vil være gunstig å bosette sine ansatte i Finnmark, og som igjen styrker bosettingen, sier han.
Må betale mye for å reise
For å ta seg dit man skal, må ofte folk fra utkanten kombinere en reise på FOT-rutene med de kommersielle rutene. Særlig om man skal reise fra utkanten av Finnmark til Oslo.
Da kommer man ikke utenom de kommersielle rutene. På disse rutene er det flyselskapene selv som hele tiden bestemmer pris.
I tillegg skal avgangene korrespondere, noe det ikke alltid gjør. Dermed risikerer man ekstra utgifter til for eksempel hotell på mellomlandingen.
Finnmark Ap har spilt inn forslaget til partiet. Idéen er å innføre bostedsbevis, og prisene skal gjelde for alle fastboende som reiser internt og ut og inn av tiltakssonen.
Hvor mye dette vil koste, eller hvordan det skal fungere i praksis, er Rafaelsen foreløpig usikker på.
Positiv til idéen
Forslaget blir møtt med åpne armer hos Ståle Sæther, leder for Høyre i Finnmark.
– Det er et positivt forslag, sier han.
For Høyre er ikke fornøyd med hvordan tilbudet nå har blitt på kortbanenettet.
Sæther viser til at prisene kun har blitt halvert på de dyreste FOT-billettene (fullflex-billetter). Samtidig har antall avganger på de små flyplassene blitt redusert.
– For innbyggere generelt, så vil nok de oppleve at prisene på FOT-rutene vil øke på de billigste billettene som en følge av dette. Prispresset øker. Det er færre flyvninger, det er færre billetter og det er like mange som skal reise, sier han.
For å få folk til å bosette seg i Nord-Troms og Finnmark, mener Sæther man må gjøre det mye billigere å fly i regionen. Han mener det også er helt nødvendig å øke antall avganger både ut, inn og internt.
– Det målet vi har satt oss om at vi skal ha 100.000 personer i Finnmark innen år 2050, så må det bedre kommunikasjoner på plass.
I dag bor det rundt 75.000 folk i regionen. Tallet har gått nedover i mange år.
Vil ikke skje noe nå
Det vil imidlertid ikke skje noe med verken priser eller antall flyavganger med det første, ifølge regjeringen.
Statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) i Samferdselsdepartementet skriver dette i en e-post til NRK:
–Vi ønsker selvfølgelig å få mest mulig for de pengene staten bruker på å kjøpe FOT-ruter. Og frem mot neste anbudsrunde skal vi vurdere hvordan vi sikrer et best mulig tilbud for summen vi bruker.
Dagens anbud for staten sine FOT-ruter i Nord-Norge går ut i oktober 2028.