Hopp til innhold

Kritikk mot flyprisene: Vil kopiere «Granca»

Folk i Finnmark bør få fly nesten gratis, mener Ap lengst nord. Selv om det skal brukes milliarder av kroner på å kutte prisene, er de ikke fornøyd.

Et fly tar av fra flyplassen på Las Palmas i Spania. Sigurd Kvammen Rafaelsen i Finnmark Ap vil innføre en prisordning i tiltakssonen, etter inspirasjon fra en modell man har på Kanariøyene.

Sigurd Kvammen Rafaelsen (Ap) har latt seg inspirere av Kanariøyene og Spania. Han vil innføre en lignende modell i nord der alle fastboende får 75 prosent avslag på flybilletter.

Foto: Borja Suarez/Hanna Johre / REUTERS/NRK

Finnmark kan bli Norges svar på de spanske Kanariøyene.

Forslaget fra Finnmark Arbeiderparti handler imidlertid ikke om at det bør bli sol, varme og badetemperatur året rundt, men at det skal bli nesten gratis å fly.

Folk på de spanske ferieøyene får nemlig 75 prosent avslag på flyreiser til og fra fastlandet. Dette for å binde landet mer sammen.

En slik modell vil Ap-topp Sigurd Kvammen Rafaelsen innføre for de som bor i tiltakssonen.

– Vi ønsker å gjøre det, så det skal bli enklere å bo, leve og drive næring i Finnmark og Nord-Troms, sier han.

Puerto Rico, Gran Canaria

Innbyggere på Kanariøyene får dekt nesten hele sin reise til fastlandet i Spania, uavhengig av om de tar fly eller båt. Ordningen startet i 2018.

Foto: Astri Husø / NRK

Bør folk i Finnmark få "Granca-billetter"?

Ble dyrere å fly

For litt over to uker siden ble de dyreste billettene på FOT-rutene halvert av regjeringen. Tiltaket, som koster staten over 2 milliarder kroner, får imidlertid kritikk for å ikke treffe etter intensjonen:

NRK har blant annet fortalt om en familie i Kjøllefjord som opplevde at flybillettene ble enda dyrere, etter at tiltaket ble innført. ​

​​​​​​

Les også Regjeringen halverte flyprisene: Nå er familiens flybilletter blitt 13.000 kr dyrere

Kathrine Fjelleng Mikalsen og Christoffer Robin Jensen

Rafaelsen er ordfører i Lebesby og bor selv i Kjøllefjord. Han forstår familiens frustrasjon.

– Det er veldig bra at man satser ekstra på FOT-rutenettet i Norge. Samtidig ser vi at det treffer ikke på den måten man ønsker.

Sigurd Rafaelsen

Sigurd Kvammen Rafaelsen mener dagens ordning rundt FOT-rutene ikke treffer optimalt.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Rafaelsen mener en ordning lik den i Spania, vil gjøre det mulig for folk med en vanlig lønn i nord å reise og drive med aktiviteter på lik linje med folk i Sør-Norge. Da tenker han på både idrett og kulturliv.

– Det vil også være med å støtte opp under bedriftene. For det vil være gunstig å bosette sine ansatte i Finnmark, og som igjen styrker bosettingen, sier han.

NRK forklarer

Hva er egentlig FOT-ruter?

Hva er egentlig FOT-ruter?

I Norge er de fleste flyrutene kommersielle. Det vil si at flyselskapene selv avgjør hvor og når de vil fly. Dermed settes det ikke opp flyruter hvor flyselskapene ikke tror de kommer til å tjene penger.

Hva er egentlig FOT-ruter?

For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter hvor det ikke lønner seg å fly kommersielt. I all hovedsak finner man disse flyrutene på Vestlandet og i Nord-Norge.

Hva er egentlig FOT-ruter?

Disse flyrutene kjøper Samferdselsdepartementet etter en konkurranse mellom flyselskapene. I forbindelse med kjøpet pålegges såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på rutene. Her blir det stilt krav til billettpris, kapasitet, hvor ofte man skal fly og hvordan rutene skal flys.

Hva er egentlig FOT-ruter?

Normalt er det flyselskapet som tilbyr den laveste prisen for å fly, som får oppdraget. Og i perioden avtalen gjelder, får flyselskapet enerett på å fly rutetrafikk på flyruten.

Må betale mye for å reise

For å ta seg dit man skal, må ofte folk fra utkanten kombinere en reise på FOT-rutene med de kommersielle rutene. Særlig om man skal reise fra utkanten av Finnmark til Oslo.

Da kommer man ikke utenom de kommersielle rutene. På disse rutene er det flyselskapene selv som hele tiden bestemmer pris.

Les også Reagerer på nytt rutetilbud: – Helt avgjørende for regionen

Widerøe Dash 8-400

I tillegg skal avgangene korrespondere, noe det ikke alltid gjør. Dermed risikerer man ekstra utgifter til for eksempel hotell på mellomlandingen.

Finnmark Ap har spilt inn forslaget til partiet. Idéen er å innføre bostedsbevis, og prisene skal gjelde for alle fastboende som reiser internt og ut og inn av tiltakssonen.

Hvor mye dette vil koste, eller hvordan det skal fungere i praksis, er Rafaelsen foreløpig usikker på.

Widerøe, Hammerfest lufthavn

Hammerfest lufthavn er blant de mange flyplassene på kortbanenettet i Norge. Widerøe er tildelt FOT-rutene til staten gjennom anbudskonkurranse.

Foto: Allan Klo / Allan Klo

Positiv til idéen

Forslaget blir møtt med åpne armer hos Ståle Sæther, leder for Høyre i Finnmark.

– Det er et positivt forslag, sier han.

For Høyre er ikke fornøyd med hvordan tilbudet nå har blitt på kortbanenettet.

Ståle Sæther, i Loppa Høyre.

Ståle Sæther (H) mener FOT-rutene har blitt en feilslått politikk av regjeringen. En spansk modell for flypassasjerene i nord tror han ikke vil koste for mye.

Foto: Jonas Løken Estenstad / NRK

Sæther viser til at prisene kun har blitt halvert på de dyreste FOT-billettene (fullflex-billetter). Samtidig har antall avganger på de små flyplassene blitt redusert.

– For innbyggere generelt, så vil nok de oppleve at prisene på FOT-rutene vil øke på de billigste billettene som en følge av dette. Prispresset øker. Det er færre flyvninger, det er færre billetter og det er like mange som skal reise, sier han.

For å få folk til å bosette seg i Nord-Troms og Finnmark, mener Sæther man må gjøre det mye billigere å fly i regionen. Han mener det også er helt nødvendig å øke antall avganger både ut, inn og internt.

– Det målet vi har satt oss om at vi skal ha 100.000 personer i Finnmark innen år 2050, så må det bedre kommunikasjoner på plass.

I dag bor det rundt 75.000 folk i regionen. Tallet har gått nedover i mange år.

Les også Flere reagerer på de nye flyrutene i Finnmark: – Jeg er tilnærmet deprimert og forbannet!

Folk går om bord i et Widerøe-fly i snøstorm

Vil ikke skje noe nå

Det vil imidlertid ikke skje noe med verken priser eller antall flyavganger med det første, ifølge regjeringen.

Statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) i Samferdselsdepartementet skriver dette i en e-post til NRK:

Vi ønsker selvfølgelig å få mest mulig for de pengene staten bruker på å kjøpe FOT-ruter. Og frem mot neste anbudsrunde skal vi vurdere hvordan vi sikrer et best mulig tilbud for summen vi bruker.

Dagens anbud for staten sine FOT-ruter i Nord-Norge går ut i oktober 2028.

Bent-Joacim Bentzen er fylkesråd for infrastruktur og samferdsel i Nordland fylkeskommune.

Statssekretær Bent-Joacim Bentzen sier de i den nye avtalen som trådte i kraft fra 1. april, bruker 2,4 milliarder kroner på å kutte prisen på flybillettene.

Foto: Benjamin Fredriksen / NRK