Konkurransedelen innen dataspill, e-sport, blir stadig mer populært.
I Norge spiller 96 prosent av gutter og 86 prosent av jenter mellom 11 og 24 år dataspill, viser tall fra SSB.
Selv om e-sport foreløpig ikke er offisielt innført som et fag i skolen, har flere skoler startet opp med det på eget initiativ.
– Vil være viktig erfaring i fremtiden
Bardufoss videregående skole i Målselv kommune i Troms er en av skolene som nå satser på e-sport.
– Det er en mulighet for oss til å møte ungdommen i deres verden, sier rektor Michael Erstad.
Han sier e-sport er attraktivt å ha på CV-en.
– Spillbransjen omsetter for enorme summer globalt, på høyde med filmbransjen. Vi ser at næringslivet blir mer og mer interessert i å ansette folk med spillerfaring. Og i fremtidens yrker vil det nok bare bli en enda viktigere erfaring.
Fra høsten 2020 innfører skolen e-sport som et valgfritt programfag under skolens toppidrettslinje.
Erstad sier skolen har samarbeidet med Tiller videregående skole i Trøndelag og sett hva de har fått til med sin e-sportssatsing.
Rektor Erstad er ikke i tvil om at e-sport er mer enn bare dataspill.
– Veldig mange unge kan ha brukt tre til fem tusen timer på et spill. Hadde en skiutøver brukt den samme tiden på sin idrett hadde vi nok kalt vedkommende proff. Så det er på tide at vi respekterer det unge bruker så mye tid på.
– Satsingen er sent ute
Satsingen på e-sport gleder også flere av skolens elever.
– Det er et stort steg i riktig retning, i alle fall her oppe i nord. Jeg tror skolen vil få flere elever som søker seg hit, sier Isak Kristian Sande, elev ved Bardufoss Videregående skole.
Rektoren sier skolen selv har tatt initiativ til å starte satsingen.
– Dette er et valg vi har tatt selv. Jeg kjenner ikke til noen generell satsing på e-sport i skolevesenet.
Selv om det ikke er altfor mange skoler i landet som satser på e-sport mener Erstad at skolen ikke er spesielt tidlig ute.
– Egentlig er vi sent ute. E-sport har vært her i lang tid, og blir bare større og større. Jeg tror absolutt at det er på tide at vi begynner med dette.
- Les også:
Vil ha statlig støtte
Generalsekretær i Norges e-sportsforbund, Jack Holand, er svært glad for at flere skoler nå satser på e-sport.
– Det er helt fantastisk! At noen har sett at dette er måten å ta vare på den ressursen disse unge menneskene sitter på er enormt. Dette trenger vi, sier han.
Holand er overbevist om at det er bra for alle parter.
– Tilveksten og interessen rundt dataspill og e-sport som vi nå opplever er ikke bare en bølge, men en tsunami, sier Holand.
E-sportsforbundet drives i dag frivillig, noe Holand mener ikke lengre er mulig.
Nå etterlyser han hjelp fra høyere hold.
– Det er på tide at regjeringa kjenner sin besøkelsestid og tar den elleville veksten på alvor.
Han frykter for konsekvensene hvis ikke noe blir gjort før utviklingen går for langt.
– Vi får mange tilbud fra private aktører som ønsker å investere i norsk e-sport. Men vi er tilhengere av enerettsmodellen i Norge, så vi ønsker ikke en annen løsning, sier Holand.
Dataspill har blitt storindustri, noe mange internasjonale storselskaper har fått med seg. Flere investerer nå også i Norge.
Holand mener monopolets tid kan være over om det offentlige ikke tar tak.
Bevilget 40 millioner i budsjettet for 2020
Tidligere kultur- og likestillingsminister, nå kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande sier regjeringa har fått med seg den voldsomme økningen i e-sport.
I en e-post til NRK skriver ministeren at Venstre har fått satt dataspill på dagsorden.
Skei Grande sier regjeringa og har gitt Norsk Tipping klarsignal til å inngå et strategisk samarbeid med Telialigaen.
Hun mener Norsk Tipping vil bidra med kompetanse og erfaring til et stadig voksende norsk e-sportsmiljø.
Holand sier e-sportsforbundet er fornøyd med at regjeringa ønsker å støtte e-sporten i Norge. Men han presiserer at det må mer til for å kunne holde tritt med utviklingen.
– Det er snakk om mennesker som har opplevd stigmatisering i en årrekke. Med holdingsendringene som nå skjer vil de kunne organisere seg på andre måter, i en så stor skala at ingen kan stoppe dem.
- Les mer om E-sport