Hopp til innhold

Her må ladestasjonene firedobles – ingen nye planlagt

Elbilsalget skyter til værs – også lengst nord i landet – men det trengs fire ganger så mange ladere for å nå nullutslippsmålet.

Elbiler på tur i Øst-Finnmark

NULLUTSLIPP: Stadig flere i Finnmark velger elektrisk når de skal kjøpe bil. Med dette øker også behovet for ladestasjoner.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

– Det var helt sinnssykt!

Remi Baardsen er frelst. Han har kjørt elbil for første gang, og tenker å bytte til elektrisk.

Og han er ikke den eneste.

Elbilsalget i Finnmark har nemlig skutt i været.

Norsk Elbilforening melder at veksten i elbilandelen i nybilsalget i Finnmark er høyere enn noe annet sted i landet.

Så langt i år har 34 prosent av nybilsalget her vært elektrisk. Dette er en betydelig endring fra den elektriske salgsandelen i 2019 og 2020, som var på 11 og 23 prosent.

Remi Baardsen, prøvekjøreren en elektrisk bil (Tesla?).

Remi Baardsen prøvekjørte flere biler da elbilforeningen stoppet i Varangerbotn.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

– Trenger 6500 ladere

Stortinget har imidlertid et mål om at 100 prosent av nybilsalget i 2025 skal være nullutslippsbiler.

Da trengs det flere ladere i Nord-Norge, mener elbilforeningen.

– I Troms og Finnmark må vi har fire ganger så mange ladere som vi har i dag, sier Gjermund Abrahamsen Wik, styremedlem i Finnmark elbilforening.

Men det er ikke bare i nord at Stortingets mål krever utvikling.

Elbilforeningen melder at det vil være over én million elbiler på norske veier i 2025, om man når Stortingets mål.

Hurtigladestasjonen i Vadsø, Finnmark

Denne ladestasjonen står i Vadsø i Finnmark, og ble åpnet tidligere i år.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

For at forholdet mellom elbiler og ladestasjoner skal forbli på dagens nivå, med omtrent 110 elbiler per lader, kreves det 10.000 hurtigladere på landsbasis.

– I dag har vi 3500. Så vi har ikke mange år på å skaffe de resterende 6500 hurtigladerne, forklarer politisk rådgiver i Norsk elbilforening, Markus Nilsen Rotevatn.

– Når ladeinfrastrukturen er der, og vi legger til rette for det – så er dette et bilde som begynner å ramle på plass. Da er vi klar for et grønt skifte innenfor bil, mener Abrahamsen Wik.

Les også:

Gjermund Abrahamsen Wik, styremedlem i Finnmark elbilforening og talsperson. Ved ladestasjonen i Vadsø

Gjermund Abrahamsen Wik har kjørt elbil siden 2019, og håper nå at resten av Finnmark følger etter.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

Ingen planlagt utbygging videre

I år har 25 nye ladestasjoner åpnet i Nord-Troms og Finnmark, et samarbeid mellom Enova og det lokale kraftselskapet Ishavsveien har gjort det mulig for elbiler å reise på kryss og tvers av Nord-Norge.

Nå er det totalt 112 hurtigladere i fylket.

Men Enova har foreløpig ingen planer om videre utbygging.

Eiliv Flakne, kommunikasjonssjef i Enova

Eiliv Flakne, pressesjef i Enova, sier at det ikke er planer om videre utbygging.

Foto: LASSE BERRE

Først skal man evaluere utbyggingsarbeidet som har blitt gjort til nå.

– Vi skal se på hvor god jobb har vi gjort og hva som trengs videre. Så står vi klare til å ta neste steg. Men hva det steget blir, det vet vi ikke enda, sier pressesjef i Enova, Eiliv Flakne.