– Det var helt sinnssykt!
Remi Baardsen er frelst. Han har kjørt elbil for første gang, og tenker å bytte til elektrisk.
Og han er ikke den eneste.
Elbilsalget i Finnmark har nemlig skutt i været.
Norsk Elbilforening melder at veksten i elbilandelen i nybilsalget i Finnmark er høyere enn noe annet sted i landet.
Så langt i år har 34 prosent av nybilsalget her vært elektrisk. Dette er en betydelig endring fra den elektriske salgsandelen i 2019 og 2020, som var på 11 og 23 prosent.
– Trenger 6500 ladere
Stortinget har imidlertid et mål om at 100 prosent av nybilsalget i 2025 skal være nullutslippsbiler.
Da trengs det flere ladere i Nord-Norge, mener elbilforeningen.
– I Troms og Finnmark må vi har fire ganger så mange ladere som vi har i dag, sier Gjermund Abrahamsen Wik, styremedlem i Finnmark elbilforening.
Men det er ikke bare i nord at Stortingets mål krever utvikling.
Elbilforeningen melder at det vil være over én million elbiler på norske veier i 2025, om man når Stortingets mål.
For at forholdet mellom elbiler og ladestasjoner skal forbli på dagens nivå, med omtrent 110 elbiler per lader, kreves det 10.000 hurtigladere på landsbasis.
– I dag har vi 3500. Så vi har ikke mange år på å skaffe de resterende 6500 hurtigladerne, forklarer politisk rådgiver i Norsk elbilforening, Markus Nilsen Rotevatn.
– Når ladeinfrastrukturen er der, og vi legger til rette for det – så er dette et bilde som begynner å ramle på plass. Da er vi klar for et grønt skifte innenfor bil, mener Abrahamsen Wik.
Les også:
Ingen planlagt utbygging videre
I år har 25 nye ladestasjoner åpnet i Nord-Troms og Finnmark, et samarbeid mellom Enova og det lokale kraftselskapet Ishavsveien har gjort det mulig for elbiler å reise på kryss og tvers av Nord-Norge.
Nå er det totalt 112 hurtigladere i fylket.
Men Enova har foreløpig ingen planer om videre utbygging.
Først skal man evaluere utbyggingsarbeidet som har blitt gjort til nå.
– Vi skal se på hvor god jobb har vi gjort og hva som trengs videre. Så står vi klare til å ta neste steg. Men hva det steget blir, det vet vi ikke enda, sier pressesjef i Enova, Eiliv Flakne.