Hopp til innhold

Kansellert, kansellert, kansellert. Er det sjansespill å fly i nord?

Kanselleringsrammede passasjerer er frustrerte, og føler de har et dårlig flytilbud. Men tall fra FlyViking og Widerøe viser at de aller fleste avgangene går som planlagt.

FlyViking

Når man bor på små steder, hvor reisealternativene er få, er det frustrerende når flyavgangene blir kansellert. Men faktisk viser tallene at situasjonen ikke er så ille som den kan bli framstilt som.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Tekstmelding

– Et alternativ med flere timers forskjell – det går ikke i en moderne verden. De fleste legger vel opp dagene sine etter når de skal være framme, sier Ole Bull Romsdal.

Foto: Ole Bull Romsdal

– Det er uheldig med så mange kanselleringer. Det kan gå ut over omdømmet deres. Spesielt her oppe, hvor vi er avhengige av at flyene går, sier Ole Bull Romsdal fra Alta.

Bare i oktober har FlyViking hatt 20 kanselleringer – de fleste i Alta. Da blant annet flyet Romsdal skulle ta til Tromsø i forrige uke.

– Vi ble omdirigert med buss til Hammerfest, hvor vi skulle få ta fly noen timer senere. Det hadde ikke jeg tid til, for jeg hadde en avtale i Tromsø, forteller Romsdal.

Ole Bull Romsdal

Ole Bull Romsdal er bare en av flere passasjerer som har blitt frustrert over flykanselleringer.

Foto: Astrid Krogh / NRK

På norgestoppen

Romsdal er ikke den eneste som er frustrert over flykanselleringer. Ut fra det bildet man ser i media og på Facebook kan det virke som at det er rene sjansespillet å reise i nord.

Men ser man på tallene fra både FlyViking og Widerøe, så er situasjonen faktisk ikke så ille.

Oktober har riktignok vært en «krisemåned» for FlyViking, men siden oppstarten i mars har de bare hatt 44 kanselleringer totalt, av nesten 3000 flyvninger. Dette gir en regularitet på 98,5 prosent.

– Vi vil beklage enhver kansellering, men sett i lys av at vi ligger på norgestoppen når det gjelder regularitet, så ber vi om forståelse og tålmodighet for at vi skal bli enda bedre, sier administrerende direktør i FlyViking, Heine Richardsen.

Heine Richardsen

Administrerende direktør i FlyViking, Heine Richardsen, beklager kanselleringene, og sier de setter alle kluter til for å skulle være i rute.

Foto: Rune Nordgård Andreassen / NRK

Widerøe har hatt en regularitet på 95,8 prosent så langt i 2017 – de fleste av disse på grunn av værforhold.

– Vi gjør så godt vi kan, men vi klarer ikke å ha hundre prosent regularitet. Vi flyr i noen av de mest krevende områdene som finnes i verden, og sikkerhet kommer alltid først, sier kommunikasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe.

Forstår frustrasjonen

Selv om de har høy regularitet, er det likevel flere tusen passasjerer som har blitt berørt av kanselleringene. Flyselskapene sier de forstår at folk blir frustrerte.

– Hvis du skal fly fra et sted hvor det kanskje bare går ett fly om dagen, så er det dramatisk om det blir kansellert, sier Richardsen.

– Det er åpenbart, for her er det ikke bare å kaste seg på toget når flyet ikke går, sier Brandvoll.

Silje Brandvoll, direktør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt i Widerøe

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll, forsikrer om at de gjør alt de kan for å minimere kanselleringer og sørge for at passasjerene kommer fram.

Foto: Ola Helness / NRK

Hun tror grunnen til at kanselleringene blir så synlige, er fordi det ikke er like oppsiktsvekkende når ting går som de skal.

Både Brandvoll og Richardsen viser igjen til den høye regulariteten som bevis på at de leverer gode produkter. Men ifølge direktør for Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) i Nord-Norge, Målfrid Baik, betyr ikke dette at tilbudet er godt nok.

– Man må se om dagens flytilbud dekker dagens behov og stimulerer til vekst. Spesielt med tanke på næringsvekst og å spre turisme, er man avhengig av større og bedre tilbud enn i dag, sier hun.