Hopp til innhold

Foreslår stor omlegging av båtrutenettet i Finnmark – vil selge Hollendaren

Det blir stor omlegging av båtrutenettet i vestfylket de neste fire årene. Planen er å selge en av de mest omstridte hurtigbåtene fylket har kjøpt.

Hurtigbåter ved kai i Hammerfest

MS Hollendaren skal etter planen selges innen 1. juli 2027.

Foto: Allan Klo / NRK

På fylkestinget onsdag ble det diskutert fremtidens bystruktur og anbudspakkene for sjøtransport i Finnmark.

Det foreslås en omfattende oppdatering av båtrutestrukturen langs Finnmarkskysten, som trer i kraft fra 1. januar 2026. Nåværende kontrakt for båtrutedrift i Finnmark utløper 31. desember 2025.

Forslaget går ut på at det nye hurtigbåtanbudet skal svare ut behov for persontransport, godstransport, og biltransport mellom steder i Finnmark som har begrensede framkomstmuligheter.

I forslaget ønsker de å fjerne MS Hollendaren fra Måsøy-området og lyse ut et anbud der operatøren selv må stå for et fartøy.

Etter erstatning er på plass skal båten selges. I fremtiden ønskes det å lyse ut et fergeanbud med elektrisk ferge på ruten Årøya – Mikkelsby. Det skal etter planen være på plass 1. juli 2027.

Rystende

Det er veldig rystende over at man vurderer å selge Hollendaren og at den ikke skal gå i Måsøy-sambandet, sier ordfører i Måsøy, Stina Strande (Sp).

Stina Strande er ordførerkandidat for Måsøy Senterparti foran valget i 2023.

– Veldig rystende, sier ordfører i Måsøy, Stina Strande (Sp).

Foto: Hanne Larsen / NRK

Hun sier at de som kommune har signalisert at de ikke ønsker at båten skal selges. Båten er ny og hun er redd det blir satt inn en eldre båt som oftere må på service.

Det har vært veldig tydelig signalisert fra både kommunen i høringssvar og fra andre som har levert svar på høringen om båtstrukturen, at det er særlig viktig at den båten eller en båt som har lignende både krankapasitet, passasjerkapasitet og godskapasitet skal gå i sambandet.

Hun sier at det handler om mengden passasjerer og frakt som fraktes langt, men også havstrekket som ligger ute i Måsøy-sambandet.

– Når forslaget fra fylkeskommunen forelå, var det med glede at man leste at de innstilte på at den skulle fortsette å gå i kommunen. Nå når man har valgt å gå imot den innstillingen, reagerer vi veldig her ute i Måsøy, sier ordføreren.

Hun håper fylkeskommunen snur i saken.

– Jeg håper de ser på alternativene og går gjennom de høringsinnspillene man har fått fra menneskene dette forslaget vil røre og hva vil konsekvensene bli, sier Strande.

Les også – Salg av «Hollendaren» er utopi

Hurtigbåten M/S Hollendaren

Les også Skandalekjøpet: Hun hadde sparket seg selv om det var hennes egen feil

Kristina Torbergsen

Eier ikke fartøy selv

Raymond Robertsen, gruppeleder i Høyre, sier at Hollendaren har en brokete historie i Finnmark siden den ble kjøpt uten fullmakt fra fylkeskommunen.

– Finnmark fylkeskommune ønsker ikke å eie fartøy i seg selv og det er ganske mye som man må tenke på når man eier båter, sier han.

Raymond Robertsen, statssekretær

Raymond Robertsen, gruppeleder i Høyre, sier at fylkeskommunen ikke ønsker å eie fartøy selv.

Foto: Allan Klo / NRK

Robertsen påpeker at i de nye anbudene går de tilbake til den gamle modellen, der rederiene eier båtene.

Likevel legger han til at det ikke kommer til å være store forskjeller på båten som går i dag på Måsøy-sambandet med den som går i fremtiden.

Det er ikke alle som er enig i dette. Kristin Rajala, fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet, sier at de har et ønske om å beholde Hollendaren.

Fylkesråd for samferdsel, Kristin Rajala (Ap), om høye flypriser på kortbanenettet.

Kristin Rajala, fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet, sier de ønsker å beholde Hollendaren.

Foto: Sunniva Tønsberg Gaski/TFFK

– Vi mener at man må se på om man faktisk sparer penger på det. Det er for tidlig å konkludere med det at Hollendaren skal selges. Det er et svært krevende anbud som skal ut. Det kommer til å bli vanskelig for fylkeskommunen å få nok penger til å få dette til å gå, sier Rajala.

Hun forteller at de må gjennomgå rutetilbudet for å se om de bruker det de betaler for.

– Det er et kjempekrevende arbeid hvor vi politikere må samarbeide godt, både innen de fylkestingene og med administrasjonen som sitter på de faglige kunnskapene, sier Rajala.

– Hvor fornuftig er det å kjøpe inn en ny båt for så å selge den kort tid etterpå?

– Det er ikke sikkert at det er så lurt. Det er det vi vil at de skal se litt nærmere på, med å få ut et todelt anbud, sier hun.

Skal spare 30 millioner kroner

I lys av utløpende kontrakter for båtdrift ved utgangen av 2025, har fylkesdirektøren offentliggjort innstilling av seks anbudspakker for båtruter som omfatter alt fra passasjer- til skoleskyss og godsfrakt.

Falkefjell

Det blir omfattende kutt i båtrutenettet i Vest-Finnmark.

Foto: Ole-Marius Aune Sandmo

Hovedutvalget for samferdsel (HUS) og fylkestinget skal behandle og gjøre vedtak på disse pakkene.

Fylkestinget vedtok tirsdag effektivisering av kollektivdrifta for 2024 gjennom foreslåtte tiltak, med sikte på å oppnå besparelser på nærmere 30 millioner kroner.

Robertsen sier at de har laget en anbudspakke i Finnmark som gjør at de kan spare penger.

Vi har satt noen vilkår på alder på fartøy, som gjør at man mest sannsynlig kan gi inn et billigere tilbud til Finnmark fylkeskommune enn man har gjort i inneværende kontraktsperiode, sier han.

Målet til fylkeskommunen er å tilby en mer bærekraftig, effektiv og tilpasset tjeneste som reflekterer faktisk behov og samtidig opprettholder kvaliteten på kollektivtransporttilbudet.

Knytte Loppa til Hammerfest

Fylkestinget vil gjøre noe med «bygderuten», som går i områdene området Hasvik, Hammerfest, Alta, og stedene på Sørøya. Denne ruta blir tatt ut av anbudspakke en og legges inn i pakke sju som heter «Bygderute».

I anbudspakke to kommer Loppa-sambandet inn og det er ønsket å knytte den opp mot ekspressen som i dag går mellom Alta, Hammerfest og Hasvik.

Båten skal gå fra Bergsfjord via Øksfjord og Storekorsnes, slik at det er en korrespondanse til Alta og Hammerfest.

Les også Mistet kontroll over båtbygging til 86 millioner i Finnmark

Hurtigbåten "Hollendaren"

Les også Krangler om regninga for svindyr hurtigbåt

Hurtigbåten "Hollendaren"