På fylkestinget onsdag ble det diskutert fremtidens bystruktur og anbudspakkene for sjøtransport i Finnmark.
Det foreslås en omfattende oppdatering av båtrutestrukturen langs Finnmarkskysten, som trer i kraft fra 1. januar 2026. Nåværende kontrakt for båtrutedrift i Finnmark utløper 31. desember 2025.
Forslaget går ut på at det nye hurtigbåtanbudet skal svare ut behov for persontransport, godstransport, og biltransport mellom steder i Finnmark som har begrensede framkomstmuligheter.
I forslaget ønsker de å fjerne MS Hollendaren fra Måsøy-området og lyse ut et anbud der operatøren selv må stå for et fartøy.
Etter erstatning er på plass skal båten selges. I fremtiden ønskes det å lyse ut et fergeanbud med elektrisk ferge på ruten Årøya – Mikkelsby. Det skal etter planen være på plass 1. juli 2027.
Rystende
– Det er veldig rystende over at man vurderer å selge Hollendaren og at den ikke skal gå i Måsøy-sambandet, sier ordfører i Måsøy, Stina Strande (Sp).
Hun sier at de som kommune har signalisert at de ikke ønsker at båten skal selges. Båten er ny og hun er redd det blir satt inn en eldre båt som oftere må på service.
– Det har vært veldig tydelig signalisert fra både kommunen i høringssvar og fra andre som har levert svar på høringen om båtstrukturen, at det er særlig viktig at den båten eller en båt som har lignende både krankapasitet, passasjerkapasitet og godskapasitet skal gå i sambandet.
Hun sier at det handler om mengden passasjerer og frakt som fraktes langt, men også havstrekket som ligger ute i Måsøy-sambandet.
– Når forslaget fra fylkeskommunen forelå, var det med glede at man leste at de innstilte på at den skulle fortsette å gå i kommunen. Nå når man har valgt å gå imot den innstillingen, reagerer vi veldig her ute i Måsøy, sier ordføreren.
Hun håper fylkeskommunen snur i saken.
– Jeg håper de ser på alternativene og går gjennom de høringsinnspillene man har fått fra menneskene dette forslaget vil røre og hva vil konsekvensene bli, sier Strande.
Eier ikke fartøy selv
Raymond Robertsen, gruppeleder i Høyre, sier at Hollendaren har en brokete historie i Finnmark siden den ble kjøpt uten fullmakt fra fylkeskommunen.
– Finnmark fylkeskommune ønsker ikke å eie fartøy i seg selv og det er ganske mye som man må tenke på når man eier båter, sier han.
Robertsen påpeker at i de nye anbudene går de tilbake til den gamle modellen, der rederiene eier båtene.
Likevel legger han til at det ikke kommer til å være store forskjeller på båten som går i dag på Måsøy-sambandet med den som går i fremtiden.
Det er ikke alle som er enig i dette. Kristin Rajala, fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet, sier at de har et ønske om å beholde Hollendaren.
– Vi mener at man må se på om man faktisk sparer penger på det. Det er for tidlig å konkludere med det at Hollendaren skal selges. Det er et svært krevende anbud som skal ut. Det kommer til å bli vanskelig for fylkeskommunen å få nok penger til å få dette til å gå, sier Rajala.
Hun forteller at de må gjennomgå rutetilbudet for å se om de bruker det de betaler for.
– Det er et kjempekrevende arbeid hvor vi politikere må samarbeide godt, både innen de fylkestingene og med administrasjonen som sitter på de faglige kunnskapene, sier Rajala.
– Hvor fornuftig er det å kjøpe inn en ny båt for så å selge den kort tid etterpå?
– Det er ikke sikkert at det er så lurt. Det er det vi vil at de skal se litt nærmere på, med å få ut et todelt anbud, sier hun.
Skal spare 30 millioner kroner
I lys av utløpende kontrakter for båtdrift ved utgangen av 2025, har fylkesdirektøren offentliggjort innstilling av seks anbudspakker for båtruter som omfatter alt fra passasjer- til skoleskyss og godsfrakt.
Hovedutvalget for samferdsel (HUS) og fylkestinget skal behandle og gjøre vedtak på disse pakkene.
Fylkestinget vedtok tirsdag effektivisering av kollektivdrifta for 2024 gjennom foreslåtte tiltak, med sikte på å oppnå besparelser på nærmere 30 millioner kroner.
Robertsen sier at de har laget en anbudspakke i Finnmark som gjør at de kan spare penger.
– Vi har satt noen vilkår på alder på fartøy, som gjør at man mest sannsynlig kan gi inn et billigere tilbud til Finnmark fylkeskommune enn man har gjort i inneværende kontraktsperiode, sier han.
Målet til fylkeskommunen er å tilby en mer bærekraftig, effektiv og tilpasset tjeneste som reflekterer faktisk behov og samtidig opprettholder kvaliteten på kollektivtransporttilbudet.
Knytte Loppa til Hammerfest
Fylkestinget vil gjøre noe med «bygderuten», som går i områdene området Hasvik, Hammerfest, Alta, og stedene på Sørøya. Denne ruta blir tatt ut av anbudspakke en og legges inn i pakke sju som heter «Bygderute».
I anbudspakke to kommer Loppa-sambandet inn og det er ønsket å knytte den opp mot ekspressen som i dag går mellom Alta, Hammerfest og Hasvik.
Båten skal gå fra Bergsfjord via Øksfjord og Storekorsnes, slik at det er en korrespondanse til Alta og Hammerfest.