– Båten skal trafikkere sambandet i Finnmark. Derfor vil den tilhøre økonomien i Finnmark fremover.
Det sier Irene Lange Nordahl, leder i organisasjonsutvalget for fellessaker i Troms og Finnmark. Hun snakker om kombibåten MS «Hollendaren». Dette er båten som både kan frakte folk og trailere, men som koster fryktelig mye mer enn planlagt: hele 83,5 millioner kroner.
Organisasjonsutvalgsmedlem Jo Inge Hesjevik fra Høyre er ikke like sikker.
Han poengterer at det var storfylket Troms og Finnmark som i 2020 vedtok å kjøpe båten til denne summen. Finnmark fylkesting vedtok i 2018 å sette av 7,7 millioner kroner til reservebåt.
– Og da ligger ansvaret på Troms og Finnmark, mener han.
Omstridt
Prosessen rundt kjøpet av MS «Hollendaren» har skapt diskusjon. Flere har vært kritiske til manglende informasjon underveis. At fylkesrådet i Troms og Finnmark tok i bruk en hasteparagraf for å kunne vedta kjøpet i 2020, er også blitt kritisert.
Andre har reagert på at båten ble så mye dyrere enn først antatt.
Denne uka skal saken debatteres i fylkestinget. De svarene som kommer frem her, vil langt på vei avgjøre hvem som skal ta regninga, mener Hesjevik.
– Hvis det viser seg at dette er et godt kjøp, og at det ble gjort på riktig måte, så er det Finnmark. Men dersom konklusjonen er at kjøpet er gjort på feil måte, vil saken være gjenstand for videre diskusjon, sier han.
– Saken er klar
Ifølge utvalgsleder Nordahl er imidlertid saken klar. MS «Hollendaren» vil være nye Finnmark fylkeskommune sitt ansvar, mener hun. Troms og Finnmark fylke deles fra 1. januar 2024.
Nordahl begrunner sitt syn med to prinsipper som fylkestinget i Troms og Finnmark har vedtatt foran oppdelingen av storfylket.
– Fylkestinget har bestemt at alle vedtak som kan identifiseres å ha et opphav, kommer til å bli lagt dit. Og det var jo Finnmark fylkesting som først vedtok å kjøpe reservefartøy. Dessuten skal MS «Hollendaren» trafikkere i Finnmark, presiserer Lange Nordahl.
Og hun får langt på vei støtte av Kristina Torbergsen, fylkesrådsleder i Troms og Finnmark, men fra Troms.
– Båten er bestilt, kjøpt og lagt inn i økonomiplanen i Troms og Finnmark. Det er likevel en gjengs oppfatning om at båten var et politisk ønske fra gamle Finnmark fylkeskommune.
Enig, men ...
Finnmarkingen Jo Inge Hesjevik er klar over at det var fylkestinget i Finnmark som for fem år siden vedtok å kjøpe et reservefartøy. Han er imidlertid ikke sikker på at dette er nok til å plassere ansvaret.
– Det var ikke noe reelt vedtak i Finnmark om å kjøpe båt – det var et «god dag mann økseskaft»-vedtak som ingen trodde skulle bli til et båtkjøp.
– Og «Hollendaren» har heller ikke vært plassert inn i budsjettene for Finnmark eller fellesnemnda. Båten er kjøpt av Troms og Finnmark, uten noen gode politiske vedtak. Så det er like mye Troms og Finnmark sitt ansvar, mener Hesjevik.
Dele alt?
Selv om Torbergsen mener det er naturlig at MS «Hollendaren» er nye Finnmark sitt ansvar, understreker hun at saken ikke er endelig avgjort.
Hvem som skal eie båten, er et arbeid som fellesutvalget må jobbe med, sier hun.
– Vi skal selvfølgelig bidra med det detaljmaterialet som finnes. Men jeg vil også understreke at det, i perioden vi har vært Troms og Finnmark, er blitt gjort ganske mange investeringer. I Troms er det investert i en del nye skolebygg og fylkesveier. Skal dette også deles mellom Troms og Finnmark, spør Torbergsen.