– Det er en rå båt, og det er vel ikke bygd noe tilsvarende som dette, sier skipsfører Gjermund Mathisen hos Boreal.
Han er en av sjøfolkene som til daglig har ansvaret for å manøvrere hurtigbåten «Hollendaren» mellom skjær og røff sjø i en av landets mest utfordrende farleder, Måsøy-ruta.
– Jeg er jo også litt stolt også over å ha en slik båt her. Det er fine forhold for mannskapet om bord, og så har den en lastekapasitet som lenge har vært etterspurt på øyene, sier han.
Stor lastekapasitet
«Hollendaren» tar 73 passasjerer, har lastekran og et dekk med plass til et vogntog, eller ti personbiler. En båt med større lastekapasitet har vært etterlengtet for folk og næringslivet i øykommunen på 71 grader nord.
Av alle hurtigbåtrutene i Finnmark er Måsøy-ruta den med høyest tall for kjøretøy- og godstransport. På Rolvsøy ligger en av landsdelens største fiskefabrikker. Den er avhengig av en viss størrelse på fartøyene for å få inn arbeidere og få fraktet ut fiskeproduktene.
Fornøyde passasjerer
Passasjerene som er på vei mot Måsøya denne novemberdagen, er svært fornøyde.
– Båten er kjempefin og får med seg masse biler. Det hjelper oss godt, spesielt når vi skal ut på øyene på jobb, sier Rune Mathisen.
Til tross for fornøyde passasjerer har det stormet rundt fartøyet. Hovedgrunnen er kjøpet av båten, med en prislapp på 83,5 millioner kroner.
Krever salg av fartøyet
Kjøpet er nå under gransking, og enkelte politikere har tatt til orde for et salg.
Fylkespolitiker Rut Olsen (Frp) mener Troms og Finnmark fylkeskommune ikke har noe valg.
– Konsekvensene av dette viser at vi vil ende på 20 millioner kroner i ekstrakostnader på grunn av «Hollendaren». Vi må rett og slett kvitte oss med den, sier hun.
– Salg av Hollendaren er utopi
Det bekymrer ikke ordfører Bernth Sjursen (Ap) i Måsøy, der fartøyet har hjemmehavn.
– Jeg kan ikke tenke meg at noen skulle finne på å selge den. Selv om man i debattene skyter fra hofta og sier at det bare er å selge båten, så er man ikke kvitt problemet. Da har man laget et problem i Måsøy igjen.
– Salg av «Hollendaren» er utopi, sier Sjursen.
Kontrollutvalget i Troms og Finnmark fylkeskommune skal nå granske hva som skjedde da fylkespolitikerne gikk til innkjøp av fartøyet. Da blir det også satt søkelys på hvorvidt fylkesrådet har brutt lover og regler. Det samme gjelder mulige brudd på fullmakter delegert fra fylkestinget.
Etter planen skal resultatet av rapporten legges fram for fylkestinget i mars 2023.