Hopp til innhold

– Salg av «Hollendaren» er utopi

Troms og Finnmark fylkeskommune brukte 83,5 millioner kroner på ny hurtigbåt. Mens enkelte krever båten solgt, mener folk i Måsøy kommune at de har fått akkurat det fartøyet øykommunen trenger.

Hurtigbåten M/S Hollendaren

M/S Hollendaren er den største hurtigbåten som har trafikkert finnmarkskysten. Dette er ett av flere fartøy som sørger for at innbyggere i veiløse samfunn kommer seg til og fra fastlandet.

Foto: Allan Klo / NRK

– Det er en rå båt, og det er vel ikke bygd noe tilsvarende som dette, sier skipsfører Gjermund Mathisen hos Boreal.

Han er en av sjøfolkene som til daglig har ansvaret for å manøvrere hurtigbåten «Hollendaren» mellom skjær og røff sjø i en av landets mest utfordrende farleder, Måsøy-ruta.

– Jeg er jo også litt stolt også over å ha en slik båt her. Det er fine forhold for mannskapet om bord, og så har den en lastekapasitet som lenge har vært etterspurt på øyene, sier han.

Gjermund Mathisen på MS Hollenderen

Det kreves dyktige sjøfolk for å manøvrere i skjærgården i øykommunen Måsøy. Gjermund Mathisen har ansvaret denne dagen. – Fartøyet har en lastekapasitet som lenge har vært etterspurt på øyene, sier han.

Foto: Kristian Sønvisen Bye / NRK

Stor lastekapasitet

«Hollendaren» tar 73 passasjerer, har lastekran og et dekk med plass til et vogntog, eller ti personbiler. En båt med større lastekapasitet har vært etterlengtet for folk og næringslivet i øykommunen på 71 grader nord.

Av alle hurtigbåtrutene i Finnmark er Måsøy-ruta den med høyest tall for kjøretøy- og godstransport. På Rolvsøy ligger en av landsdelens største fiskefabrikker. Den er avhengig av en viss størrelse på fartøyene for å få inn arbeidere og få fraktet ut fiskeproduktene.

M/S Hollendaren ved kai i Hammerfest

Ikke alle anløpssteder har fergekai. Da må kjøretøy heises av og på hurtigbåtene, som her i Hammerfest.

Foto: Allan Klo / NRK

Fornøyde passasjerer

Passasjerene som er på vei mot Måsøya denne novemberdagen, er svært fornøyde.

– Båten er kjempefin og får med seg masse biler. Det hjelper oss godt, spesielt når vi skal ut på øyene på jobb, sier Rune Mathisen.

Til tross for fornøyde passasjerer har det stormet rundt fartøyet. Hovedgrunnen er kjøpet av båten, med en prislapp på 83,5 millioner kroner.

M/S Hollendaren ved kai på Ingøy

M/S Hollendaren ved kai på Ingøy, et av flere øysamfunn i Måsøy kommune som er avhengig av hurtigbåt for å komme seg til fastlandet.

Foto: Allan Klo / NRK

Krever salg av fartøyet

Kjøpet er nå under gransking, og enkelte politikere har tatt til orde for et salg.

Rut Olsen

Fylkespolitiker Rut Olsen (Frp) krever at M/S Hollendaren salgets.

Foto: Skjermdump / NRK

Fylkespolitiker Rut Olsen (Frp) mener Troms og Finnmark fylkeskommune ikke har noe valg.

– Konsekvensene av dette viser at vi vil ende på 20 millioner kroner i ekstrakostnader på grunn av «Hollendaren». Vi må rett og slett kvitte oss med den, sier hun.

– Salg av Hollendaren er utopi

Det bekymrer ikke ordfører Bernth Sjursen (Ap) i Måsøy, der fartøyet har hjemmehavn.

– Jeg kan ikke tenke meg at noen skulle finne på å selge den. Selv om man i debattene skyter fra hofta og sier at det bare er å selge båten, så er man ikke kvitt problemet. Da har man laget et problem i Måsøy igjen.

Bernth R. Sjursen (Ap), ordfører i Måsøy kommune

Et salg av Hollendaren er å lage et nytt problem, mener Måsøy-ordfører Bernth Sjursen (Ap).

Foto: Jonas Løken Estenstad / NRK

– Salg av «Hollendaren» er utopi, sier Sjursen.

Kontrollutvalget i Troms og Finnmark fylkeskommune skal nå granske hva som skjedde da fylkespolitikerne gikk til innkjøp av fartøyet. Da blir det også satt søkelys på hvorvidt fylkesrådet har brutt lover og regler. Det samme gjelder mulige brudd på fullmakter delegert fra fylkestinget.

Etter planen skal resultatet av rapporten legges fram for fylkestinget i mars 2023.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark