Hopp til innhold

Ambulanseflyenes blodrøde tall skremmer helsepersonell

Selskapet som drifter ambulanseflyene i Norge, gikk med 132 millioner kroner i underskudd i 2021. Det skremmer kommunelege i Finnmark.

Hanne Heszlein-Lossius, kommunelege i Berlevåg

Hanne Lossius, kommunelege i Berlevåg, er bekymret for at Babcocks økonomi skal påvirke tjenestene.

Foto: Jørn Inge Johansen

Sommeren 2019 overtok selskapet Babcock Scandinavian AirAmbulance driften av ambulanseflyene i Norge. Selskapet omtales som Nordens største luftambulanseselskap, og har i dag sju baser i Norge.

Men økonomisk har det ikke gått så bra. De siste to årene har selskapet gått med et samlet underskudd på 350 millioner kroner.

Det bekymrer kommunelegen i Berlevåg i Finnmark, Hanne Lossius. Hun frykter at dårlig økonomi skal gå ut over tjenestene selskapet leverer. Derfor mener hun at ambulanseflytjenesten bør overtas av staten.

– Jeg synes det er galt at store internasjonale selskaper skal drifte en så viktig livsviktig tjeneste som det luftambulansetjeneste er, sier Lossius.

Luftambulanse, Finnmark. Babcock sitt fly.

Her er et av Babcooks fly som opererer i Finnmark.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Fikk eget helikopter

Tettstedet Berlevåg ligger nord på Varangerhalvøya, og er 270 kilometer unna nærmeste sykehus. Bilturen til Kirkenes tar rundt fire timer.

Avstanden ble spesielt tydelig da Babcocks fly ble parkert på bakken i 2019.

Ifølge Lossius ble situasjonen bedre da Kirkenes året etter fikk et eget ambulansehelikopter, som driftes av Norsk Luftambulanse AS.

– Det tar nok unna en god del av de mest akutte pasientene, og er en svært god hjelp, sier kommunelegen.

Les også Blodrøde tall for ambulanseoperatøren Babcock

Kritisk til anbudsprosess

Norsk Flygerforbund mener Babcocks underskudd viser at anbudsprosessen ikke holdt mål.

Yngve Carlsen, forbundsleder, Norsk Flygerforbund

Yngve Carlsen forventer at underskuddet ikke påvirker stabiliteten.

Foto: Privat

– Det bør nemlig ikke være mulig å gå med så store underskudd dersom anbudet var riktig priset. Jeg forventer dog at et slikt underskudd ikke påvirker stabiliteten i luftambulansen siden Babcock har svært solide eiere, sier forbundsleder Yngve Carlsen.

Samtidig er han glad for at regjeringen nå vil utrede en statlig driftsmodell i samarbeid med ideelle aktører for luftambulansetjenesten.

– Da slipper vi nemlig de mange usikkerhetene som dagens anbudssystem skaper i en livskritisk tjeneste, sier han.

Les også Krise bedret akuttberedskap: – Redder liv

Ambulansehelikopter med pilot.

Har gjort store invisteringer

Daglig leder i Babcock Norge, Marius Hansen, sier kostnadene knyttet til oppstarten må ses i et langsiktig perspektiv.

– Vi har blant annet gjort store investeringer i en ny vedlikeholdshangar i Tromsø, som vil spare selskapet for kostnader, og skape arbeidsplasser i Nord-Norge. Alt ligger derfor til rette for at vi fortsatt skal levere en tjeneste av høy kvalitet. Vi har levert rekordhøy beredskap gjennom hele pandemien. Nå er vi på vei over i en mer normal situasjon, sier Hansen.

Han mener fordelen med dagens anbudsmodell er at kostnadene Babcock har hatt i oppstartsperioden, dekkes av selskapet, og ikke av skattebetalerne.

Marius Hansen

Daglig leder i Babcock, Marius Hansen, mener at selskapet er på vei inn i en normal situasjon.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

Mener Babcook har levert

Det er Luftambulansetjenesten HF som i sin tid ga Babcock i oppdrag å drifte ambulanseflyene i Norge.

Ifølge administrerende direktør, Øyvind Juell, er Luftambulansetjenesten HF fornøyd med leveransene så langt.

Babcock Scandinavian AirAmbulance AS leverer stabile og gode ambulanseflytjenester i Norge. Vi har en tett oppfølging av alle sider som kan påvirke beredskapen og leveransene, inkludert økonomien. Slik vi ser det håndterer de økonomien på en fullt ut tilfredsstillende måte, skriver Juell i en e-post til NRK.

Samtidig avviser han at ordningen med anbudsprosess ikke holder mål.

– Det understøttes også av evalueringsrapporter og den regjeringsutnevnte ekspertgruppa som vurderte Luftambulansetjenestens organisering våren 2021.

Han sier at de underveis i prosessen sikret seg at anbudet ikke var underpriset.

– I tillegg vektet vi kvalitet fremfor pris for å sikre at pris ikke var det dominerende tildelingskriteriet. I totalvurderingen vektet vi kvalitet 60 prosent og pris 40 prosent, sier Juell.

juell

Administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell, er uenig med Yngve Carlsens påstander.

Foto: Andreas Nilsen Trygstad / NRK

Flere nyheter fra Troms og Finnmark