1. juli 2019 overtok Babcock luftambulansetjenesten i Norge fra Lufttransport.
Det har gått alt annet enn enkelt. Svekket beredskap og fly ute av drift har ført til det som ble omtalt som en ambulanseflykrise.
Nå viser de nyeste tallene at selskapet går med 132 millioner kroner i minus. Perioden er fra april 2020 til og med mars 2021.
I en pressemelding skriver Babcock at regnskapet er påvirket av at de har vært gjennom en oppstartsfase.
I tillegg er underskuddet knyttet til pandemien og utfordringer den medførte.
– For oss vil leveransen alltid være det viktigste, og vi er stolte over å ha levert svært god tilgjengelighet for ambulanseflyene gjennom pandemien, sier daglig leder for Babcock i Norden, Marius Hansen i en pressemelding.
Hansen er ikke tilgjengelig for ytterligere kommentar, får NRK opplyst.
Røde tall
Tallene for fjoråret er riktignok en forbedring fra 2020. Da var underskuddet på 218 millioner kroner. Det vil si at det totale underskuddet til selskapet de siste to årene er på 350 millioner kroner.
I 2020 var også egenkapitalen rød, med 336 millioner kroner i minus.
Men Babcock opplyser at de er godt rigget for videre drift, og at de får tilført ny kapital fra morselskapet. Ledelsen sier også at de har levert svært god tilgjengelighet for ambulanseflyene gjennom pandemien.
Babcock ser med andre ord positivt på fremtiden.
– Vår toppmoderne vedlikeholdshangar i Tromsø er nå i drift, og dette vil gjøre oss mer kostnadseffektive og skape flere muligheter for selskapet, sier Hansen.
Babcock Scandinavian Air Ambulance er en del av Babcock International Group.
Må levere tjenesten
Men alle er ikke helt ukritisk til at det offentlige kjøper ambulansetjenester fra private selskap. Torgeir Knag Fylkesnes, nestleder i SV, sier at han måler selskapet på tjenestene som ytes til folk.
– Det vi måler de på først og fremst er at de leverer de tjenestene de skal. At det at de går i store minus ikke går ut over befolkningen i distriktene, og i Nord-Norge spesielt.
Han mener at driften av luftambulansen ikke bør kjøpes fra store internasjonale selskap.
– Dette er en infrastruktur, på lik med et sykehus eller et sykehjem. Det burde vært i offentlig regi.