Hopp til innhold

Fem fly tatt ut av tjeneste: – Vi vet ikke hva feilen er

Fem nye ambulansefly ble lørdag satt på bakken. Operatøren Babcock vet foreløpig ikke hva feilen er.

Luftambulanse fra Babcock i Hammerfest

Lørdag ble fem fly tatt ut av tjeneste. Babcock har for øyeblikket seks operative fly.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Kritikken har haglet mot Babcock, Luftambulansen HF og helseminister Bent Høie etter at fem av de nye ambulanseflyene til Babcock lørdag ble tatt ut av tjeneste. Med seks operative fly ble tjenesten nesten halvert.

Søndag innkalte Babcock til pressekonferanse. Der fortalte teknisk sjef Øystein Hobbelstad at de ikke vet hva feilen på flyene er.

– Vi jobber fremdeles med å identifisere feilen. Vi er i ferd med å isolere området hvor feilen er og jobber videre langs den linja.

– Hva får dere til å beholde de resterende seks flyene i tjeneste?

– Det har aldri vært en opplevelse av lik art på de andre flyene. De er underlagt operative begrensninger, men de andre flyene har ikke vist en slik feil, svarer Hobbelstad.

Fire av flyene er rammet av den samme feilen. Pilotene har opplevd en vridning i flyet som varer i noen sekunder.

Det femte flyet har hatt problemer knyttet til motoren som ikke kan sammenliknes med de andre, ifølge Hobbelstad.

Se opptak av pressekonferansen med Babcock fra Tromsø.

Beklager problemene

Siden de ikke vet hva feilen er, kunne ikke Hobbelstad gi noe tidsperspektiv på når flyene kan være operative igjen.

Inntil videre er det basene i Tromsø og Bodø som er tatt av beredskap. I tillegg er dagflyet i Alta av beredskap. Flyfabrikken er tilkalt for å bistå i arbeidet med å finne årsaken til uregelmessighetene.

– Vi beklager at vi har satt tjenesten i en ny vanskelig situasjon. Det har vært mange tekniske utfordringer etter sommeren og gjennom høsten – betydelig større utfordringer enn vi har kunnet forutse, forteller driftssjef Hilde Sjurelv.

Pressekonferanse i Tromsø.

Babcock inviterte til pressekonferanse i Tromsø søndag. Teknisk sjef Øystein (t.v.) sier de ikke vet hva feilen på flyene er, eller hvor lang tid det vil ta å fikse problemet. Til høyre driftssjef Hilde Sjurelv. Sjefen for flyoperasjoner, Hans Skog-Andersen, deltok gjennom Skype.

Foto: Marita Andersen / NRK

– Uakseptabelt

Kommunelegen i Vadsø i Øst-Finnmark, Britt Larsen Mehmi, har vært kritisk til tjenesten lenge, og sier det var spesielt å gå på jobb natt til søndag.

– Det er uakseptabelt at en såpass samfunnskritisk tjeneste som luftambulansen er så uforutsigbar.

Legen mener restriksjonene på de resterende seks flyene gir grunn til bekymring.

– Det er veldig bra at de setter inn begrensninger av hensyn til flysikkerheten. Men Finnmark har utfordrende værforhold. Når det er begrensninger på når flyene kan lande på de forskjellige stedene, så vil det også påvirke regulariteten.

Britt Larsen Mehmi

Kommuneoverlege i Vadsø, Britt Larsen Mehmi, synes den nåværende situasjonen i luftambulansen er uakseptabel.

Foto: Sidsel Vik / NRK

Tekniske utfordringer

Babcock Scandinavian AirAmbulance AS vant i 2017 anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet overtok tjenesten etter Lufttransport AS 1. juli 2019 og skal levere luftambulansetjenester i perioden 2019 til 2030.

Etter byttet av leverandør har flere ambulansefly vært ute av drift i kortere eller lengre perioder. Årsakene har vært tekniske utfordringer, sykdom eller pålagt hviletid.

I oktober påla Luftambulansetjenesten HF Babcock å sette i verk både kortsiktige og langsiktige tiltak for å styrke beredskapen. Ifølge Luftambulansen HF leverte Babcock ambulanseflyberedskap på 93,28 prosent i november.

Helseminister Bent Høie (H) vedgikk i november at dagens tilbud ikke er godt nok, og har derfor innført krav om daglig rapportering fra Luftambulansetjenesten HF.