Fiskeri og kystministeren har valgt å øremerke tre milliarder kroner til opprettholdelse og utvidelse av dagens sjøtransport.
- Les også:
Argumentet er blant annet at transport på havet gir bedre miljø og fremkommelighet på land.
– Dette er et interessant grep, og vi må sette oss inn i fordelingen, sier Bjørn Thorvaldsen i Tollpost Globe.
Transportaktøren valgte i mai å terminere avtalen de har med godsskipet MS "Tege". Avtalen går ut 1. oktober.
Nytt og større skip
Nord-Norge-linjen transporterer årlig 20.000 containere med gods fra jernbanestasjonen i Bodø og videre med skip nordover.
Uten «Tege» vil det bli 6.000 flere vogntog på nordnorske veier årlig.
- Les også:
– Dersom vi skal videreføre transport via sjøveien må vi hente inn et større, mer moderne skip, sier Bjørn Thorvaldsen.
– Må melde seg på
SVs stortingsrepresentant i Troms, Torgeir Knag Fylkesnes, mener flere transportaktører nå må komme på banen.
– Med denne ordningen, som blir en slags belønning for å bruke sjøveien, vil gi langt større muligheter til trafikk langs kysten. Alle må melde seg på banen og komme med nye tilbud med enda større kapasitet, sier Fylkesnes.