Hopp til innhold

Tre milliarder lokker transportaktørene vekk fra veien

Tollpost Globe skulle egentlig droppe transport på sjøen i Nord-Norge. Nå vurderer de å snu på flisa.

Tege

Godsskipet MS 'Tege' slutter å gå langs kysten i Nord-Norge 1. oktober. Kanskje settes et nytt skip inn på ruta.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Fiskeri og kystministeren har valgt å øremerke tre milliarder kroner til opprettholdelse og utvidelse av dagens sjøtransport.

Argumentet er blant annet at transport på havet gir bedre miljø og fremkommelighet på land.

– Dette er et interessant grep, og vi må sette oss inn i fordelingen, sier Bjørn Thorvaldsen i Tollpost Globe.

Transportaktøren valgte i mai å terminere avtalen de har med godsskipet MS "Tege". Avtalen går ut 1. oktober.

Styret i Tollpost Globe vedtok i dag å avslutte samarbeidet med containerbåten MS «Tege».

«Tege» transporterer årlig 20.000 containere med gods fra jernbanestasjonen i Bodø og videre med skip nordover. Uten frakteskipet vil det bli 6.000 flere vogntog på nordnorske veier årlig.

Nytt og større skip

Nord-Norge-linjen transporterer årlig 20.000 containere med gods fra jernbanestasjonen i Bodø og videre med skip nordover.

Uten «Tege» vil det bli 6.000 flere vogntog på nordnorske veier årlig.

– Dersom vi skal videreføre transport via sjøveien må vi hente inn et større, mer moderne skip, sier Bjørn Thorvaldsen.

– Må melde seg på

SVs stortingsrepresentant i Troms, Torgeir Knag Fylkesnes, mener flere transportaktører nå må komme på banen.

– Med denne ordningen, som blir en slags belønning for å bruke sjøveien, vil gi langt større muligheter til trafikk langs kysten. Alle må melde seg på banen og komme med nye tilbud med enda større kapasitet, sier Fylkesnes.