Hopp til innhold

Brannen er under kontroll – vil ikke lenger eskalere

50 timer etter at brannen startet, viser målinger på skroget til den russiske tråleren en temperatur på 30 grader.

Måler varmen på tråleren som brant ned i Tromsø

Her måles temperaturen på skroget.

Foto: Jørn Inge Johansen

– Vi driver nå etterkontroll i fartøyet, og ser at det meste er nøytralisert. De siste målingene viser at skoget er kjølt ned. Det er mindre røyk som strømmer ut og vi mener nå at brannen ikke vil eskalere, sier innsatsleder i Tromsø brann og redning, Kai Kristiansen.

Gjennom hele natta har brannmannskaper holdt vakt og jobbet med å kjøle ned tråleren. I morgentimene fredag var situasjonen fortsatt uavklart.

– Det er åpenbart en viss brannenergi igjen i selve skroget, sa overordna vakt ved havaristen, Johnny Magne Nilsen.

Det har ikke vært noen form for lekkasje fra ammoniakktanken på 2700 liter.

– Vi gjør kontinuerlige målinger på dette. Det har heller ikke vært noen ytterligere utslipp av olje.

Det skal være 200 000 liter olje og diesel om bord i den russiske tråleren, som eies av rederiet Murmansk Trawl Fleet. Bare små mengder har lekket ut. Rundt skroget ligger det lenser som skal fange opp eventuelle utslipp.

Håper de får reise hjem

Lasse Holm er skipsmegler i Holm Agency, og har løpende kontakt med mannskapet som var om bord i tråleren. Han sier at de alle håper å få reise hjem til Murmansk snart. De mistet alt av identifikasjonspapirer i brannen.

Lasse Holm, skipsmegler

Skipsmegler Lasse Holm har kontakt med både rederiet og mannskapet til tråleren.

– Det står etter forholdene bra til med dem. Vi håper å få dem av gårde så fort som mulig og det regner jeg både norske og russiske myndigheter også er interessert i. Så det tror jeg skal gå smertefritt.

Rederiet får nå et pålegg om å fjerne tråleren.

– Det jobbes med å få oversikt over hvilke krav som stilles. De nødvendige instanser er involvert, sier Holm.

Tråler kantret ved kai

Torsdag formiddag skjedde det som politi og brannvesen håpet på, da tråleren kantret.

Foto: Petter Strøm / NRK

Målte 1000 grader

Fredag driver Kystverket slokking med vannkanon fra sjøsida, mens Tromsø brann og redning pøser vann på skroget fra land.

– Denne tråleren er en stålkonstruksjon som gir høye temperaturer under brann. På et tidspunkt onsdag var det oppe i 1000 grader om bord. Fortsatt er det en viss brannenergi i selve skroget. Det underbygger også det tekniske måleutstyret vi har, sier Nilsen.

Tråleren lå til kai i Breivika havn fordi det pågikk vedlikeholdsarbeid på båten. De første timene etter at brannen startet, jobbet politiet på spreng med å få kontroll på mannskapet.

Først etter flere timer, var hele mannskapet på 29 gjort rede for. Et par menn måtte innlegges på UNN til observasjon, men ingen ble alvorlig skadd.

Sjøl om brannen da var lokalisert til baugen av tråleren, var det ikke mulig å sende røykdykkere om bord.

Sakte, men sikkert, åt flammene seg bakover i tråleren, noe som førte til eksplosjonsfare. Politiet opprettet en sikkerhetssone på 300 meter. Natt til torsdag ble 100 personer evakuert.

Tromsø kommune tar i ettertid selvkritikk for hvordan situasjonen håndtert.

Flere bedrifter i området måtte holde stengt torsdag og veier ble stengt. Det skapte kaotiske tilstander i byen. Mange kom seg ikke på jobb. Bussene i byen sto i ro.

Røyken fra tråleren veltet nordover mot Universitetssykehuset Nord-Norge. I noen timer torsdag morgen ble operasjonssalene stengt og alle operasjoner satt på vent. Universitetet ble også stengt, og studenter ble bedt om å holde seg hjemme.

brann

Slik så det ut i startfasen av brannen.

Foto: Hans Ludvig Andreassen / NRK