– Det er fortsatt om lag 110 kubikk med diesel igjen i båten, i tillegg til smøreolje og ammoniakk. Bergingsmannskapet forventer at dette ikke vil slippe ut, men de har beredskap i tilfelle det skulle skje noe, sier Trond Hjort-Larsen, seniorrådgiver i Kystverket.
Klokka 03.30 natt til mandag startet hevingen av den russiske tråleren Bukhta Naezdnik, over to måneder etter at tråleren begynte å brenne til kai i Tromsø.
Det er kranfartøyet «Gulliver» som står for hevingen av fartøyet, samme kranlekter som ble brukt til å berge KNM «Helge Ingstad» tidligere i fjor.
Kystverket fører tilsyn med operasjonen i Tromsø.
– Vi støter på noen utfordringer underveis, blant annet med tanke på været. Det gjenstår fortsatt masse arbeid.
Håper den kan forlate fredag
Kranlekteren har siden natt til mandag jobbet med å løfte tråleren fra havbunnen og snu den over på rett kjøl. Mandag ettermiddag er så å si hele tråleren løftet fra vannet. Men operasjonen er ikke ferdig.
Når løftingen er ferdig skal båten fraktes tilbake til kai for å tømmes for vann. Kystverket sørger for at bergingsmannskapet gjør det de har planlagt og at de har nødvendig beredskap.
Kystverket regner med at kranen vil holde fast i båten med kjettinger i minst tre dager før den flyter på egen hånd.
– Så skal den etter hvert klargjøres for slep til Bergen. Planen er at slepet skal avgå fra Tromsø fredag 13. desember, sier Hjort-Larsen til NRK.
Skapte kaotiske tilstander
Den russiske tråleren begynte å brenne ved kai 25. september. Trålerbrannen skapte kaotiske tilstander i Tromsø. Blant annet ble rundt 100 beboere i området evakuert på grunn av eksplosjonsfare.