– Må bli mer stabil

Nobina tapte nesten 50 millioner kroner på busskjøringa deres i Tromsø i fjor. Men avviser at de skal trekke seg fra kontrakten de har med fylkeskommunen, til tross for massive problemer hybridbussene.

buss av veien

Nobina-bussene har ofte havnet i grøfta i Tromsø. Nå kommer det fram hvor mye oppstarten har kostet selskapet i Tromsø.

Foto: Kaspar Fuglesang / NRK

Administrerende direktør Phillip Engedal i Nobina bekrefter at underskuddet er på vel 50 millioner kroner.

Økonomisk fiasko

En buss fra selskapet Nobina fikk problemer i Langnesbakken i Tromsø.

Se hvordan Nobina bussene har slitt denne vinteren.

– En stor del skyldes oppstarten i Tromsø, selv om det er en del andre poster også.

Det betyr at anbudet så langt har vært en økonomisk fiasko for Nobina.

De fikk en seksårig kontrakt med Troms fylkestrafikk. Men problemene har stått i kø i hele vinter.

Mange tekniske problemer med hybridbussene, som plutselig kan miste veigrepet og begynne å spøle i oppoverbakker, har gjort at flere har omtalt dem som skandaløse.

Misfornøyde ansatte som har uttalt seg kritisk mot at bussene ble for lite testet på vinterføre og under forholdene som fins i Troms.

– Nå venter vi bare på at statistikken skal slå imot oss, og neste ulykke kan være den fatale, uttalte tillitsvalgt Lars Gundersen.

Flere ansatte har også sagt opp sin stilling hos selskapet.

– Vi sier ikke opp

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

Selskapet har slitt voldsomt om vinteren og var nære å få kjøreforbud.

Engedal er klar på at problemene må løses for å bringe økonomien i orden.

– Vi må få stabilitet i form av bedre kjøre planer og folk som jobber hos oss over lengre tid. Vi har gjort massive rekrutteringer til regionen, så nå gjelder det å legge til rette for å skape et godt arbeidsmiljø for disse og har også gjort en rekke materielle forbedringer.

– Er det aktuelt å si opp kontrakten i Tromsø?

– Vi er bundet av en kontrakt, så vi forholder oss til den går ut, sier Engedal.