– Dette er politikere som tenker idealisme før de tenker hva som er fornuftig i en vinterby som Tromsø, mener Lars Gundersen.
Han er tillitsvalgt for flere av sjåførene som kjører for Nobina i Tromsø. De siste dagene har bussene hatt store problemer på glatte og snødekte veier.
- LES OGSÅ: Busskaos ved Kongsbakken
– Neste ulykke kan være den fatale
Gundersen ser tilbake på flere bussuhell der skadene fort kunne blitt større.
– Nå venter vi bare på at statistikken skal slå imot oss, og neste ulykke kan være den fatale, sier han og legger til:
– Det er veldig skremmende å tenke på.
Gundersen er svært kritisk til det han betegner som et farlig forsøksprosjekt fra Troms fylkeskommune.
– Når de satt kravet om at de ville ha hybridbusser, var dette uprøvde produkter. Det er det fortsatt, for det finnes bare 400 slike busser i hele verden. Et sånt eksperiment i vinterbyen Tromsø er rett og slett vettløst, mener han.
- LES OGSÅ: Her seiler bussen baklengs ned bakken
- LES OGSÅ: Nok en Nobina-buss i grøfta
(Artikkelen fortsetter under)
– De er jo godkjente
Fylkesråd for samferdsel i Troms, Terje Olsen (H) er urolig over de mange uhellene med hybridbussene i Tromsø de siste dagene.
Han avviser imidlertid at det ble hentet uprøvde busser da de ble kjøpt inn.
– De er jo godkjente, og vi har ikke fått noen henvendelse fra Nobina om at bussene ikke duger, sier han.
– Kjøpet var ikke det mest fornuftige
Markedssjef Magnar Nilsen i Nobina Tromsø innrømmer at det har vært litt for mange uhell med deres busser den siste tiden.
– Vi setter nå enda mer fokus på tiltak slik at vi skal slippe å få disse hendelsene, sier han.
Han ser at de nye hybridbussene har problemer på snøføret i Tromsø, og innser at det kanskje ikke var et godt kjøp.
– Det å kjøpe så mange hybridbusser som vi gjorde, var kanskje ikke det mest fornuftige slik vi vurderer det etter ett års drift.
– Burde de vært testet før de ble satt inn?
– Ja. Vi burde hatt en større gjennomgang av bussene.
(Artikkelen fortsetter under)
Etterlyser en virkelighetssjekk
Lars Gundersen er ikke enig i at Nobina skal ta på seg skylda for problemene. Han er derimot klar på hva politikerne må gjøre med situasjonen.
– De må ta en virkelighetssjekk og innrømme at dette var feil. Bussene er farlige, og de må vekk, sier han og legger til;
– Det er ikke Nobina sin skyld at vi er der vi er nå.
– Nobina eier jo bussene
Nå har fylkesråd Terje Olsen bedt om en rapport fra Troms fylkestrafikk.
– Jeg hører at Nobina erkjenner at det er problemer med bussene, og nå vil vi ha en dialog med dem for å rette opp i problemene, sier Olsen.
– Må dere politikere ta noe av skylda for bussproblemene i vinter?
– Det er jo Nobina som eier bussene, og på den måten har ansvaret for at de er skodd og anvendelige. I anbudet forutsatte vi at vi fikk busser som fungerer og er godkjent, sier han.
Påla sjåførene å kjøre med kjetting
Etter gjentatte uhell med de etter hvert mye omtalte hybridbussene, påla Nobina sjåførene sine å kjøre med kjetting.
– Det er et riktig steg å ta, men da kan man jo spørre seg hvor det miljømessige er i det. Bussene bruker jo langt mer diesel når de kjører med kjetting, så miljømessig er dette en fiasko, mener Lars Gundersen.
– Framkommelighet må gå foran miljøet når forholdene er som de er, svarer Terje Olsen.