Ingen i selskapet kunne fredag si noe bestemt om konsekvensene for trafikken etter torsdagens eksplosjon, brann og fare for kantring.
– Nå er det menneskene og den akutte situasjonen i Ålesund dette handler om. Vi har ikke gått inn i eventuelle økonomiske konsekvenser. Dette er i utgangspunktet en forsikringssak, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten ASA til NTB.
- LES OGSÅ: Krengingen avtar på «Nordlys»
- LES OGSÅ: Hurtigruten involvert i 29 ulykker på fem år
Ikke ledige skip
I Hurtigrutens flåte på 13 skip er det bare MS Fram og MS Finnmarken som ikke går i ordinær trafikk langs kysten. MS Finnmarken ligger som hotellskip for oljearbeidere ved Gorgonfeltet i Australia. MS Fram er nå på vei til Europa før den skal settes inn i såkalte explorer-cruise i Antarktis og Grønland.
Administrerende direktør Olav Fjell opplyste til NTB fredag morgen at skipet er fullforsikret og at det ikke skal stå på penger i bergingsoppdraget. Bergingsselskapet Smit som i sin tid var med og heve atomubåten Kursk i Barentshavet, er allerede hyret inn til Ålesund.
Kasko
Direktør Svein Buvik i forsikringsselskapet Gard bekrefter at Nordlys er fullforsikret.
– Vi har ansvarsforsikringen på skipet. Det omfatter tredjepartsansvar, personskade, eventuelt oljesøl og eventuell vrakfjerning, sier Buvik.
I tillegg er Gard den største parten og assurandøren som håndterer kaskoforsikringen på skipet. Buvik kan ikke opplyse om forsikringsforholdet til Hurtigruten omfatter en såkalt tidstapsforsikring som dekker utgiftene ved å sette inn et nytt skip.
– Men jeg kan si at det normale ved en fullverdiforsikring er å også ha en tidstapforsikring, sier Buvik til NTB.
- LES OGSÅ: Kapteinen mistet to mann
Leier Nordlys
Det er ikke Hurtigruten som eier ulykkesskipet i Ålesund. Nordlys ble i 2003 solgt til kommandittselskapet Kirberg Shipping og leid tilbake for en periode på 15 år til Hurtigruten. Det samme skjedde med Richard With året før som ble solgt til Kystruten KS.
Tidligere administrerende direktør i Odfjell, Terje Storeng, er styreleder i Kirberg Shipping som eier Nordlys. Han opplyser til NTB at det er Hurtigruten som har hele det operasjonelle og driftsmessige ansvaret for Nordlys.
– De har ansvaret for alt som skjer med båten i vanlig drift. Dersom båten forliser, må vi sette oss ned og se i papirene hvordan dette skal gjøres finansielt. Men det har ikke vært noe tema foreløpig, sier Storeng.
- LES OGSÅ: Det var hans første tur som lærling
Håper å berge skipet
Han kunne fredag ikke si noe om Kirberg Shipping risikerer tap dersom båten de eier skulle havarere.
– Det har vi faktisk ikke regnet på. Vi satser på at man skal berge båten, at den skal bli reparert, og at man skal kunne fortsette. Men det er altfor tidlig å ha noen oppfatning om det nå, sier Storeng.