Ulykkesstatistikken Sjøfatrsdirektoratet har utarbeidet viser at Hurtigruten-skipene har vært involvert i 29 ulykker på fem år.
Bjørn Pedersen, avdelingsdirektør for strategisk sikkerhet kan ikke si om dette er et høyt tall eller lavt tall, men sier at Sjøfartsdirektoratet ser på flere av de 29 ulykkene som alvorlige.
– Alvorlig brann 11. mars
11. mars i år var det brann om bord i Nordlys MS, samme skip som nå krenger ved havnen i Ålesund.
Årsaken til brannen var «varmt arbeide under et verkstedopphold», står det i oversikten.
– Det var en alvorlig ulykkeshendelse. Brann på fartøy er noe vi liker dårlig, sier Pedersen til NRK.no.
Den gangen var det oljesøl som spredde brannen om bord som ble slukket etter tre kvarter.
– Det ble utløst brann i lasterommet etter at en gnist fra varmt arbeid (sveising/reperasjonsarbeid) falt i akterkant av pallheisen. Dette antente isolasjon som på forhånd var gjennomtrukket av olje, dermed spredde brannen seg raskt, sier Pedersen.
Han ønsker ikke å si noe om hva som kan ha vært årsaken til ulykken om bord i Nordlys torsdag.
– Det blir ren spekulasjon, sier Pedersen.
Sju grunnstøtinger og fire kollisjoner
Hurtigruteskipene har hatt to branner/eksplosjoner om bord i løpet av de siste fem årene. Videre har det vært fire kollisjoner og sju grunnstøtinger.
Nordlys MS har også vært involvert i grunnstøing, kollisjon og det som blir beskrevet som «annen ulykke».
Etter et krisemøte fredag morgen har redningsetatene satt inn et team fra Nederland og en kranbåt for å stabilisere skipet.
Det kommer fortsatt vann inn i skipet, og situasjonen er fortsatt kritisk, men skipet er i ferd med å stabilisere seg noe.
Årsaken til brannen om bord i Nordlys som drepte to mennesker torsdag er foreløpig ukjent.