Brannsløkkingsanlegget om bord i Hurtigrutene har utgjort ein fare for menneskeliv. I dag har alle hurtigruteskip bortsett frå tre fått nye anlegg.
Statens havarikommisjon for transport konkluderer med at brannen på hurtigruten «Nordlys» oppsto som følge av at diesel sprutet på en svært varm, uisolert indikatorkran på styrbord hovedmotor. Nå foreslår kommisjonen omfattende endringer for å hindre lignende hendelser.
Tretthetsbrudd i dieselrør var årsaken til brannen på hurtigruteskipet «Nordlys» for ett år siden. Det fremgår av den foreløpige havarirapporten som nå er lagt frem.
Reparasjonen av MS «Nordlys» etter brannen om bord i september er blitt to dager forsinket.
To mennesker omkom og to ble alvorlig skadet i en kraftig eksplosjon om bord på Hurtigruteskipet Nordlys 15. september i fjor. Nå får Brannvesenet i Ålesund ros for innsatsen sin.
Løse bolter på drivstoffrør var årsaken til brannen på hurtigruta «Nordlys», ifølge havarikommisjonen. Dette er Hurtigruten og Det Norske Veritas uenige i.
Brannen om bord i MS Nordlys gir reduserte inntekter og økte kostnader for Hurtigruten ASA. Totalt utgjør ulykken elleve millioner kroner i minus i kvartalet. Likevel hadde Hurtigruten over 100 millioner i overskudd i tredje kvartal.
Brannen på MS Nordlys fikk større konsekvenser enn ventet for Hurtigruten. Overskuddet ble svekket med 14 millioner kroner i 3. kvartal.
Hurtigruten ser alvorlig på rapporten fra Havarikommisjonen, og har endret rutinene etter brannen om bord i Nordlys.