Hopp til innhold

Forsøkene med viltskremmere videreføres, til tross for store problemer

Til nå har det vært mange uregelmessigheter, blant annet med elektronikken. Men vegmyndighetene har fremdeles tro på elektroniske elgskremmere, og prosjektet skal fortsette.

Elgskremmer Målselv

Elgskremmerne er montert på stolper som plasseres på veistrekninger med spesielt stor elgfare. Når sensorene oppdager frontlyktene starter et lysshow og en høyfrekvent lyd som skal skremme elgen fra å krysse veien. Men det har vært store problemer med utstyret så langt.

Foto: Arild Moe

På flere strekninger i Tromsø og Nordland har vegvesenet utplassert rekker med elektroniske bokser. Disse fungerer slik at når sensorer i boksene registrerer billys, aktiveres en lydalarm og blinkende lys, som da skal skremme elg, og andre dyr, bort fra vegen og inn i skogen igjen.

Varierende resultat

Men resultatene så langt er så som så, sier prosjektleder Henrik Wildenshield i Statens vegvesen.

– Noen steder har det hatt liten virkning, mens andre steder er antallet elgpåkjørsler redusert betraktelig, sier han.

– Etter at produsenten gikk konkurs, har det vært lite oppfølging på teknologisiden. vi har hatt problemer, blant annet med at solcellene ikke klarte å produsere nok strøm i mørketiden, sier han.

Elg påkjørsel

Elgkollisjoner fører til personskader og i tap av menneskeliv i tillegg til store skader på kjøretøy. Påkjørte dyr får store lidelser og mange dyr dør av skadene og må avlives. Nå er håpet at det skal bli færre kollisjoner, ved hjelp av det nye skremmeutstyret.

Foto: Torjus Kleiven Kandal

Ny sjanse

Nå er nye investorer kommet til, og allerede i høst kommer folk fra leverandøren nordover for å oppgradere utstyret. Blant annet skal de sørge for at skremmerne bare kommer til å bruke halvparten så mye strøm heretter. Dermed er sjansene for å overleve mørketiden økt betraktelig.

– Kravet er at 85 prosent av varslerne skal fungere gjennom hele den mørke årstiden, sier prosjektlederen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark