Hopp til innhold

FlyViking innstiller driften

FlyViking har ikke tjent nok penger, og har hatt store tekniske problemer.

FlyViking

Her er det første flyet til FlyViking i en hangar i Canada, før det ble flydd til Nord-Norge og satt inn i trafikk. Nå innstiller flyselskapet driften.

Foto: FlyViking

Selskapet, som hadde sine første flyvninger i slutten av mars i år, opplyser fredag ettermiddag at de siste flyvningene vil skje 12. januar 2018.

– Ikke økonomisk forsvarlig

Heine Richardsen

Heine Richardsen har ledet FlyViking siden september. Nå avvikles selskapet.

Foto: Rune Nordgård Andreassen / NRK

– Hovedårsaken til at vi har tatt denne beslutningen er at det ikke er økonomisk forsvarlig å drive videre med det materiellet vi har i dag. Videre vil en styrt avvikling innen rimelig tid gjøre oss i stand til å innstille driften i FlyViking AS, samtidig som verken kunder, leverandører, ansatte eller innleid personell blir skadelidende, sier styreleder Ola Olsen ei pressemelding.

FlyViking vil forsøke å opprettholde ruta Ørland - Oslo - Ørland med innleid fly og personell fra andre flyselskaper.

– Vi beklager de ulempene dette vil medføre for kundene som har kjøpt billetter med selskapet etter den 12. januar. Samtlige kunder bes ta kontakt med selskapet, slik at de kan få refundert sine kjøp i henhold til salgsbetingelser og passasjerrettigheter, sier daglig leder Heine Richardsen.

Har tapt kunder

Manglende økonomiske resultater er hovedårsaken til at flyselskapet nå innstiller driften.

– Vi har hatt større tekniske utfordringer med de tre første Dash 8-100 maskinene enn forventet. Dette har ført til mange kanselleringer og tap av kunder. Den fjerde maskinen var planlagt å settes i drift i november, men en vital funksjon manglet på flyet. Dette gjorde det umulig å bruke det på våre ruter, og dermed kunne ikke maskinen brukes som reservefly og den planlagte utvidelsen av rutenettet ble umulig å gjennomføre. Det har blitt for mange kanselleringer av ruter, og gjennom det refusjoner til våre passasjerer, som har hatt en negativ finansiell effekt for selskapet. Dette har også gjort noe med våre kunders tillit til selskapets evne til å fly som planlagt, sier Richardsen videre i pressemeldingen.

Det har også vært utfordringer med billettbestillingssystemet, og manglende distribusjon av billetter gjennom Amadeus-systemet. Richardsen sier at de heller ikke har kunnet tilby selvbetjent innsjekking, og at det har vært negativt for selskapet.

– Svært vanskelig beslutning

Gründer av FlyViking, Ola Giæver, har følgende kommentar til NRK via tekstmelding:

«That which does not kill us, makes us stronger. Nytt år snart og nye muligheter! Godt nyttår folkens!»

Den tildigere Widerøe-flyveren Giæver fra Lyngen og reder Ola Olsen har vært de største aksjonærene i flyselskapet, og de har stått for storparten av aksjekapitalen.

– Det var en svært vanskelig beslutning. Vi hadde håpet på å kunne komme inn i markedet og konkurrere. Men nå gikk det ikke slik, og vi må bare se i øynene at det ikke går an å drive videre, sier Richardsen til NRK.

SE NETT-TV: NRK laget denne dokumentaren om oppstarten av flyselskapet:

Ola Giæver er en av Nord-Norges rikeste, og har vært pilot i Widerøe i 33 år. Da han fikk sparken fra selskapet, fant han ut at han ville starte sitt eget flyselskap. Han vil utfordre Widerøes monopol på kortbanenettet. Klarer han det, vil han være den første på 20 år. Ola Giæver satser over 50 millioner kroner fra sin egen lomme. Men kommer han seg i lufta på egne vinger?