– De har for stor tro på effekten TV-bildene fra et sykkelritt kan ha med tanke på økt turisme.
Det sier førstelektor i markedsføring ved Handelshøgskolen BI, Gorm Kunøe, om kommunetoppene som de neste dagene får besøk av sykkelrittet Arctic Race of Norway.
I dag starter rittet ut fra Hammerfest, og i løpet av de neste dagene får en rekke kommuner i Troms og Finnmark besøk av syklister, støtteapparat, publikum og et enormt medieapparat.
Forberedelsene og investeringene har i forkant vært mange. Bare i Alta har kommunen bevilget 1,2 millioner kroner i forbindelse med Arctic Race.
– Hvis disse pengene skal betale seg, må sykkelrittet være en del av en større strategi, mener Kunøe, og utdyper:
– De som er interessert i sykkelsport følger nok sine ryttere der de ferdes, men om rittet går i Nord-Norge, Dolomittene eller andre steder tror jeg ikke er det viktigste for dem. Det viktigste for dem er at deres ryttere vinner, sier Kunøe.
- Les også: – Eksponeringen er en gavepakke
- Les også: Arctic Race tar Kina med storm
– Halde er magneten
Alta kommune har bevilget 1,2 millioner kroner i forbindelse med Arctic Race of Norway. I tillegg har de brukt penger på å rydde og pynte opp byen som skal ta imot syklistene til helgen.
Ordfører i Alta, Laila Davidsen, sier de har en klar strategi på pengene som er brukt i forbindelse med sykkelrittet.
– Når vi får verdenseliten på sykkel til Alta, med hele apparatet rundt, TV-sendinger som går til 160 land, da ønsker vi såklart å få byen vår til å fremstå best mulig. Selvfølgelig ønsker vi et knirkefritt arrangement, sier ordføreren.
I Alta er hun klar på hva kommunen ønsker å vise til verden.
– Alta har hatt et stort fokus på reiseliv de siste årene, og vi ønsker å være nordlysbyen med Halde som magnet. Derfor jobber vi hardt opp mot TV2 for å få historien til Halde og bilder derfra med i TV-sendingen, sier Laila Davidsen.
- Les også: – Tåka er min største bekymring
- Les også: Kan få værhard start
– Vil omsette for 30 millioner
Daglig leder i Alta Event, Stig-Anton Eliassen, tror kommunen vil få tilbake de pengene de har brukt på Arctic race i form av lokale ringvirkninger.
Selv har han og bedriften hans fått en rekke oppdrag i både Hammerfest, Alta og Kvænangen.
– Jeg tror vi i Alta under Arctic Race vil omsette for 30- 40 millioner kroner. De 1,5 millionene kommunen har brukt tror jeg absolutt vil komme tilbake til i form av skatter og avgifter, og ikke minst vil næringslivet tjene godt på det, spår Eliassen.