– Ved en tilfeldighet endte jeg opp med å spise frokost sammen med kineserne. De var utrolig imponert over den nordnorske naturen, og ville gjerne komme tilbake på vinterstid for å lage en ny reportasje, forteller Pia Svensgaard, fylkesrådsleder i Troms.
Det kinesiske TV-teamet var i Norge for å dekke Arctic Race of Norway. Noe som har resultert i en lengre reportasje på kanalen CCTV.
Fylkeskommunen gir 12 millioner til rittet fordelt over tre år.
Overveldende natur
Svensgaard har også selv vært involvert i rittet, blant annet som representant for fylkeskommunen da rittet skulle presenteres for TV-produksjonsselskapet ASO i Frankrike.
– De trodde ikke bildene vi viste dem var virkelige. Den nordnorske naturen var overveldende for ASO. I tillegg var engasjementet rundt blant befolkningen overraskende stort, forteller hun.
- Les også:
- Les også:
– Rittet fikk meg virkelig til å innse at vi har masse å vise frem her nord. Arctic Race er en fantastisk måte å vise det frem på, som når ut til mange.
Satser mot Kina
– Østen er et veldig økende marked. I løpet av noen år vil Kina bli verdens største turistland. I så måte er det umulig å sette en verdi på den presentasjonen vi har fått gjennom reportasjen til CCTV, sier Geir Solheim, avdelingsdirektør for NHO Reiseliv i Nord-Norge.
Det var Nordnorsk Reiseliv som betalte for å få det kinesiske TV-teamet nordover.
Solheim forteller at reiselivsaktørene i landsdelen satser hardt mot det asiatiske markedet.
– Nord-Norge er spesielt med tanke på avstander og kostnader. Derfor trenger vi turister som både har lyst og råd til å komme hit. Vi må finne produkter som trekker disse turistene, og folk i Østen er tiltrukket av det eksotiske med Nord-Norge, som nordlyset. Får vi en promille av det kinesiske turistmarkedet nordover, vil vi ha nok å gjøre, sier han.