Hopp til innhold

– En annerledes skolestart

Skolene forbereder seg på en annerledes skolestart etter terroren i Oslo og på Utøya. Hver enkelt skole i Finnmark planlegger nå markeringer allerede første skoledag.

Skolesekker

Årets skolestart vil bli annerledes etter terrorangrepene 22.juli. Alle skoler i Finnmark planlegger nå markeringer første skoledag.

Foto: CARO LAURENT / Belpress.com

Terrorangrepene der også fire ungdommer fra Finnmark ble drept, har gjort sterkt inntrykk på mange barn og unge.

Alle barn og unge skal gis mulighet til å snakke om det som har skjedd, sier sektorleder for barn og unge i Alta kommune, Per Hindenes.

– Skolen er en plass der unger skal kunne komme og fortelle om sine tanker og få hjelp til å arbeide med de.

– Viktig å snakke sammen

Per Hindenes, sektorleder for avdeling barn og unge, Alta kommune

Per Hindenes, sektorleder for barn og unge i Alta kommune, forteller at skolene har fokus på å gi barna mulighet til å snakke om det som har skjedd.

Foto: Alta kommune

Enda er det stille på skolene, som om kort tid igjen åpner dørene for elevene - til et nytt semester.

Etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya, vil første skoledag bli annerledes, forteller kommunalleder for barn og unge i Alta, Per Hindenes.

– Det markerer vi ved at vi samler elevene i grupper ut fra alder, hvor skolens ledelse vil si noen ord om hendelsene vi har hatt, om viktigheten av å ta vare på hverandre, om å minnes de som har blitt drept og om å ta vare på de som er rammet, eller på en annen måte er berørt.

Noen har mistet noen, andre har sett ufattelige bilder. Alle tar med seg sine tanker og følelser i ryggsekken.

Derfor er det så viktig å snakke sammen, mener Hindenes.

– Hvis det er en ting unger trenger rundt slike tragiske hendelser så er det å få lov til å sette ord på, få lov til å undre seg. Fortelle om hva de ikke vet, og få vite litt om det, i et språk og en setting som er tilpasset unger.

– Utfordrende

Også på Vadsø ungdomsskole gjør rektor og lærere seg klar til om kort tid igjen å møte elevene første skoledag, forteller rektor Signe Lyche.

– På kort sikt skal vi ha en kort minnemarkering på skolen, og da vil det bli anledning for de som har behov for det å videreføre tema i lunsjen, hvor de ansatte vil være til stede for elevene.

Senere kan elever som har behov for det også få snakke med kontaktlærer eller helsesøster.

Men å vite hvem som trenger hva, er en utfordring, sier rektoren.

– Det som er den største utfordringen for oss, det er kanskje det å få en fullstendig oversikt over de elevene som er indirekte berørt i den tragedien som har utspunnet seg.

– Hvis det er slik at det er foreldre som sitter på kunnskap om at deres barn sliter, så må de ta kontakt med oss - slik at vi i fellesskap kan gjøre det best mulig for elevene våre.

Trygghet

Å gjenreise tryggheten for alle barn og unge er et samarbeidsprosjekt, sier rådgiver for oppvekst og utdanning hos Fylkesmannen i Finnmark, Arne Leikvoll.

Han oppfordrer foreldre til å ta kontakt med helsemyndighetene i kommunene dersom ungene har behov for hjelp.

– Det aller viktigste her er å ta vare på ungene og ungdommen.

– Det å gi de en trygghet i forhold til at det er godt å komme på skolen, at det er trygt å være der, og å la de få prate litt om de tankene de måtte ha ut fra det som har skjedd.

– Kan ta tid

Kunnskapsdepartementet har sendt ut råd til alle utdanningsinstitusjoner om hvordan de best kan møte elevene denne høsten.

Per Hindenes i Alta, sier kommunene er forberedt på at det kan ta tid før skolen er i normalt gjenge igjen.

– Den viktige biten er å være våken for at unger har forskjellige behov.

Hindenes mener disse behovene ikke nødvendigvis er til stede allerede første skoledag.

– De kan dukke opp en vakker dag i september, oktober eller november.

– Vår jobb som voksne er at vi på skolen, sammen med foreldrene, har en oppmerksomhet rundt dette, slik at vi kan være ungenes hjelpere og sammen skape trygghet og fremtidstro.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark