Hopp til innhold

Virke: – I ferd med å gå ut på dato

PORSGRUNN (NRK): Antall bensinstasjoner stuper. Bransjeforeningen mener stasjonene må tilpasse seg den nye elbilbølgen, ellers går flere nedenom og hjem.

Lading av elbil på bensinstasjon

LADESATSING: Ordet bensinstasjon er på vei ut. I framtida vil det hete energistasjon.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

På Telemarks største bensinstasjon, Circle K Telemarksporten i Porsgrunn, satses det allerede stort på hurtiglading.

Her kan 16 biler lade samtidig. Mens rekkevidden blir fylt opp, kan bilfolket få dekket behovet for mat og toalett, kjøpe bilrekvisita eller snacks, eller ta seg en hvil ved ett av kafébordene. I området er det også matvarebutikk, hamburgerrestaurant og hagesenter.

Truls Øygarden, innehaver Circle K Telemarksporten

Truls Øygarden i Circle K Telemarksporten i Porsgrunn sier elbillading har blitt svært viktig.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

Driver Truls Øygarden sier det er viktig å lokke elbilistene inn på stasjonen.

Siden markedet snur, og det bare blir mer og mer elbiler, er det framtida vår å kunne betjene disse elbilkundene.

Tidobler kapasiteten

Stasjonen på Moheim er bare en av 50 bensinstasjoner i Circle K som tilbyr elbillading. Kjeden satser stort og skal de neste to årene doble antall stasjoner som tilbyr dette.

Samtidig skal antall ladere med økt kapasitet vokse fra 125 til 500, forteller seniordirektør Håkon Stiksrud, ansvarlig for lading i Circle K.

– Vår ambisjon er å være den destinasjonen som er kjent for lading når man er ute på veien og må lade bilen.

Inge Holen, Tesla-eier

Inge Holen pendler mellom Telemark og Vestfold og stopper ofte på Telemarksporten og lader mens han spiser lunsj.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

St1 som driver Shell-stasjonene bygger også kontinuerlig ut sitt landsdekkende hurtigladenettverk. Spesielt satses det langs hovedveiene og i storbyene.

– Vi holder nå på å bygge 150 kWs-ladere ved våre stasjoner, som vil redusere ladetida for neste generasjons elbiler, sier Wilhelm Kiil Rød, kommunikasjonsrådgiver, miljø og bærekraft i St1.

Omstill eller dø

For ifølge beregninger kan det innen utgangen av 2020 kjøre 400.000 elbiler på norske veier. Allerede i dag utgjør elbilene nesten sju prosent av personbilene.

Torstein Schroeder, direktør i Virke KBS

Direktør Torstein Schroeder i Virke KBS mener morgendagens bensinstasjon vil bli en slags nærbutikk.

Foto: Virke KBS

Satsinga på lading er helt nødvendig og riktig for å kunne møte de nye kravene fra morgendagens elbilister, mener Virke KBS.

Dette er en av bransjeforeningen for dem som drifter bensinstasjoner, og har nærmere 2500 medlemsbedrifter. Direktør Torstein Schroeder mener konsekvensene for bensinstasjoner på drivstoffsida vil eskalere.

– En er nødt til å lykkes med å tilby energiformen som kundene forventer eller legge ned.

Stasjoner i distriktene utsatt

For det har vært en stor nedgang i antall bensinstasjoner. Siden år 2000 er over 700 betjente stasjoner blitt borte. Ved utgangen av 2016 var det 1626 bensinstasjoner i Norge, – inkludert de ubetjente, som øker.

Drivstoffkjedene NRK har vært i kontakt med har ingen umiddelbare planer om å legge ned stasjoner som ikke klarer å henge med i konkurransen.

Men Schroeder i Virke KBS mener bensinstasjoner i distriktene er mer utsatt enn i folketette områder.

– Det er alltid et marked langs hovedveiene, men en del lokale stasjoner vil kunne slite dersom de ikke utvikler tilbudet sitt. De kan oppleve at det ikke er lønnsomt å etablere dyre ladestasjoner.

Stasjon på Vold

DEN GANG DA: Den gamle Esso-stasjonen på Vold i Skien ble nedlagt allerede i 1963 og er nå fredet.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

Les også: