Nordmenn har betalt over 400 millioner for å vente på elbil

Over 30.000 nordmenn står i kø for å kjøpe en av de nye elbilene som er på vei ut i markedet, og mange har betalt for å stå der. Bilprodusentene må få opp farten, mener Norsk elbilforening.

El-bil til lading

Over 30.000 nordmenn har betalt mellom 3000 og 20.000 kroner for å stå på venteliste for en av de mange elbilene som kommer den neste tida. Tesla, Audi, Hyundai og Kia har trolig de lengste køene.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Vi synes det er uholdbart at bilprodusentene ikke leverer varene kundene ønsker, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Tall NRK har henta inn fra bilprodusentene og foreninga viser at ventelistene til elbiler i Norge består av over 30.000 navn. Mange produsenter krever alt fra 3000 til 20.000 kroner i depositum.

Totalt har norske elbilkunder trolig betalt inn over 400 millioner kroner.

Depositumsbeløpet er samla sett høyt, men praksisen er forståelig, mener foreninga.

– Produsentene trenger å vite hvor stor den reelle interessen er. Hvis kundene kan avse pengene, er ikke dette problematisk, mener han, og viser til at kundene får depositumet tilbake dersom de likevel ikke vil kjøpe bilen.

Det samme oppgir produsentene til NRK.

Ulrich Hackenberg og Audi e-tron Quattro på bilmesse i Frankfurt i 2015

Det er denne bilen nordmenn samla sett har betalt mest penger for å vente på. Her er Ulrich Hackenberg i Audi på vei ut av en e-tron quattro da den blei vist fram i Frankfurt i 2015.

Foto: KAI PFAFFENBACH / Reuters

Foreninga mener at produsentene til nå har unnskyldt seg med at kundene ikke vil ha elbiler fordi de ikke fungerer i hverdagen. Salgstalla og ventelistene viser imidlertid at mytene er i ferd med å bli knust.

Nå håper de at den nye rapporten fra FNs klimapanel og nye utslippsmål i EU gjør at bilprodusentene får opp farten.

– Nordmenn som har prøvd, vil ikke gå tilbake til bensin eller diesel. Det blir som å gå fra smarttelefon og tilbake til gammel Nokia.

Totalt teller ventelistene (se faktaboks) over 40.000 linjer. Men siden noen har stilt seg i mer enn én kø, er 30.000 personer et riktigere anslag, ifølge Haugneland. I tillegg er det flere produsenter som av konkurransehensyn ikke vil oppgi hvor stor ventelista er.

Situasjonen er helt spesiell for Norge.

Petter Haugneland

Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Foto: Aksel Jermstad

– Norge har høyere avgifter på forurensende biler og null avgift på elbiler og andre nullutslippsbiler. Derfor er Norge verdensledende på elbilmarkedet i dag. I september var nesten halvparten av alle solgte biler en elbil, legger han til.

Men at nordmenn er så innmari mye mer miljøbevisste enn bilkjøpere i resten av verden, tror han ingenting på.

– De økonomiske fordelene er viktigst. Mer bil for pengene og lave drivstoffkostnader. Miljøeffekten er en hyggelig bonus, men ikke det viktigste, mener han.

Pia Cecilie Høst

Pia Cecilie Høst, direktør for kommunikasjon og digitale tjenester i Forbrukerrådet.

Foto: Forbrukerrådet

Forbrukerrådet har hittil i år fått 1031 spørsmål om ny bil, men har ikke delt statistikken i elbiler og andre biler.

Å betale et depositum på omtrent ti prosent av kjøpesummen når du bestiller en ny bil er vanlig, og fullt lovlig, ifølge Forbrukerrådet.

– Får du ikke bilen, har du rett på å få pengene tilbake inkludert renter. Er det du som avbestiller, er det ikke sikkert du får pengene dine tilbake, det vil fremgå av avtalen du har inngått, sier Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.

Innen 2025 skal alle nye biler som selges i Norge være nullutslippsbiler. Men er det mer miljøvennlig å kjøre elbil enn en med forbrenningsmotor?

Innen 2025 skal alle nye biler som selges i Norge være nullutslippsbiler. Men er det mer miljøvennlig å kjøre elbil enn en med forbrenningsmotor?