Samtidig bekrefter Ruter at de har varslet bøter til selskapene som kjører bussene.
Busskaos har preget Stor-Oslo i vinter. Men fra og med neste uke er det ikke lenger planlagt med innstilte avganger.
Det opplyste Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg onsdag ettermiddag.
Gamle dieselbusser
– Unntaket er en leverandør som kjører med gamle dieselbusser og som sliter med å få dem til å gå.
– De kjører med dieselbussene i påvente av en forsinket leveranse av elbusser, sa Reitan Jenssen.
Det dreier seg om busser som selskapet Nobina kjører i Oslo sør.
Men faren for kaos er ikke over, skal vi tro Bernt Reitan Jenssen.
– Mars er den måneden da det statistisk sett snør mest i Oslo, sa han.
Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.
Foto: Beate Oma Dahle / NTBElbussene slet
Reitan Jenssen kunne fortelle at situasjonen har blitt gradvis bedre i løpet av februar.
Slik var det ikke i januar.
Elbussene slet med rekkevidden i kulda. Leddbusser ble stående og spinne på såpeglatte veier.
25.000 avganger ble innstilt. Fortvilte passasjerer kom seg ikke på jobb eller skole.
På toppen av busskaoset har trikken stadig blitt hindret av feilparkerte biler.
Refset Ruter
Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) har vært nødt til å svare for trøbbelet i tre møter på rad i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg.
Selv har Vea refset Ruter. Kollektivselskapet selv presenterte sent i januar 27 krisetiltak.
Onsdag ettermiddag var det på'n igjen. Marit Vea og Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen måtte nok en gang stå skolerett for bystyrepolitikerne.
Unibuss mot avgrunnen?
Mange spørsmål handlet om gebyrer. Det vil si bøter som Ruter kan ilegge busselskapene hvis de ikke leverer i henhold til kontrakt.
Vårt Oslo skrev tirsdag at Unibuss risikerer bøter på over 100 millioner kroner. Unibuss er heleid av Sporveien, som igjen er eid av Oslo kommune.
Ifølge avisen kan bøter i den størrelsen presse selskapet mot avgrunnen.
På spørsmål fra Rina Mariann Hansen (Ap) bekreftet Bernt Reitan Jenssen at det er varslet bøter.
– Vi har varslet om gebyrer etter januar, men vi har ikke fakturert noen. Dette er en prosess hvor vi går i dialog med operatørene, og så ender vi mer en konklusjon som er likebehandling, sa Ruter-sjefen.
Forsvarer bøter
Ansvarlig byråd Marit Vea la ikke skjul på at Unibuss sliter økonomisk. Hun opplyste at Unibuss gikk 47 millioner kroner i underskudd i 2022.
– Vi har grunn til å tro at Unibuss vil gå med et betydelig større underskudd i 2023.
– Og i 2024 har Unibuss som kjent hatt store utfordringer med driften, sa Vea.
Miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).
Foto: Hallgeir Braastad / NRKTil tross for dette forsvarte Venstre-byråden bøteregimet.
– På generelt grunnlag vil jeg si at sanksjoner er helt nødvendig for å sørge og at operatørene ikke tar unødig risiko og at de følger opp kontraktene.
– Vi vet at Unibuss er i en presset situasjon, men jeg vil ikke spekulere i hvilke konsekvenser de kontraktsmessige forhandlingene kan få, sa hun.
Hvor store bøter?
Etter møtet har NRK spurt Ruter om hvor store bøter de har varslet.
– I og med at dette er del av en pågående prosess rundt operatøroppfølging har vi ikke anledning til å kommentere størrelsen på gebyrene nå, svarer pressevakt Øystein Dahl Johansen.
Busser spinner i Kirkeveien ved Marienlyst i januar. FOTO: SVEIN OVE HANSLI