Hopp til innhold

Slik skal Ruter rydde opp

Piggdekk på utvalgte området og bedre informasjon til reisende. Ruter skal rydde opp i busskaoset med 27 tiltak.

Buss-stans

Åtte av ti busser i Oslo er elektriske, og det har vært problemer med mange av disse i vinterkulda.

Foto: Nadir Mohammad Alam / NRK

Innstilte busser og forsinkelser har nesten vært normalen så langt i år.

– Jeg tror jeg bare må si at i januar har ikke kollektivtilbudet vært godt nok, sa Oslos miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) på fredag.

I dag ble det kalt inn til oppvaskmøte.

En kvinne med hvit topplue og mørk jakke, hun står ute i en snødekket by.

Miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) forventer mer av Oslos kollektivtilbud. Tirsdag kalte hun til eiermøte i Ruter.

Foto: Bård Nafstad / NRK

Slik skal de rydde opp

Ruter la frem 27 tiltak, både på lang og kort sikt, som skal løse opp noen av problemene.

– Det er en blanding av noen tiltak som allerede er i gang og ting som kan ta opp til to år, forteller administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Bernt Reitan Jenssen

– Vi veldig lei oss for at dette tar lengre tid enn vi ønsker, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Ett av tiltakene er at Ruter sier ja til bruk av piggdekk på utvalgte områder. Operatørene trenger ikke lenger å søke om piggdekk. De må bare si ifra til Ruter.

Blant tiltakene er også bedre informasjon ut til de reisende.

– Jeg er glad for at Ruter har presentert en plan, for å gjøre det bedre for kundene. Både knyttet til selve busstilbudet, men også i hensyn til informasjon til reisende, sier samferdselsbyråd Marit Vea, etter møtet.

Ruter har ikke fått en frist for å ordne opp, men byråden sier hun følger med.

– Jeg tror både Ruter og jeg er enige om at her må vi bare sette i gang med en gang. Jeg kommer jeg til å følge tett med på hvordan detter utvikler seg, sier Vea.

Innstillinger til påske

På fredag sa Ruter også at det kan bli innstillinger i busstrafikken frem til påske. Dette skyldes i hovedsak batteritrøbbel på elbussene.

– Mye kommer til å løse seg nærmere våren, selv om vi ønsker at dette gikk fortere, sier Bernt Reitan Jenssen.

Han sier at situasjonen ikke vil være løst før vinteren er over.

Det er særlig avganger i området rundt Grorud i Oslo som påvirkes av innstillingene frem til påske.

Elbussene sliter

Busskaos har preget både Oslo og Akershus i hele år. Elbusser takler ikke vinterkulda.

Leddbusser blir stående og spinne selv på flatmark.

Og i forrige uke var det en periode full stopp i busstrafikken i Oslo og Bærum:

Les også Såpeglatt på Østlandet: Busser på kryss og tvers

Ruter trøbbel

Ruter er eid av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.

Fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune, Håkon Snortheim (H) var også til stede under oppvaskmøte.

– Vi må ha bedre dialog oss imellom. I noen tilfeller mener vi at vi har brøytet og saltet godt nok, men det kan hende bussjåførene ikke er enig i. Da må vi som veieier kunne snakke sammen med Ruter for å nøste opp i problemet, sier han.

Håkon Snortheim

– Reisende i Akershus er avhengige av at kollektivtilbudet fungerer i Oslo-regionen, sier Håkon Snortheim, fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Åtte av ti busser i Oslo er i dag elektriske. Marit Vea mener at noen elbusser takler vinteren godt, mens andre sliter på glatta.

– Noe tyder på at vi har bestilt noen busser som ikke fungerer godt nok. Det er blant de tingene vi er nødt til å finne ut av, sa hun på fredag.