Hopp til innhold
Ring 1 stengt

Ring 1 stengt

Oppsummert

Fra 1. juli 2024 stenger Statens vegvesen deler av Ring 1, Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen i Oslo sentrum for all biltrafikk i tre år. Grunnen er at Hammersborgtunnelen skal senkes åtte meter på grunn av terrorsikring av nytt regjeringsbygg

  • Flertall avviser å slippe elbiler tilbake i kollektivfeltet

    Et flertall på Stortinget avviser å slippe elbilene tilbake i kollektivfeltene i Akershus.

    Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne, Rødt og Pasientfokus gir heller mer penger til kollektivtrafikken i Akershus.

    Dermed faller forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Sosialistisk venstreparti.

    Flertallet stiller som betingelse at Akershus fylkeskommune må bidra med minst halvparten så mye som staten gir.

    Kø på E18

    Elbilene får ikke komme tilbake til bussfila: – Frekkhetens nåde­gave

    Flertallet på Stortinget vil heller gi mer penger til flere busser i Akershus.

  • Lastebilforbund advarer mot elbil-gjenåpning på E18 i Oslo

    Å gjenåpne kollektivfeltet på E18 fra Asker til Sandvika for elbiler, slik flere partier har foreslått, er en dårlig idé, mener Norges Lastebileier-Forbund.

    Forbundet frykter at dette vil føre til dårligere arbeidsforhold for yrkessjåførene, forsinkelser i varetransporten og økte klimautslipp.

    Forbundet jobber nemlig for å få på plass en løsning der kollektivfeltet blir et sambruksfelt for lastebiler og busser.

    Uttalelsen kommer i forkant av at Stortinget skal behandle saken torsdag denne uka. Et flertall bestående av Høyre, Frp, SV og Venstre har gått inn for å gjenåpne deler av E18 fra Asker til Sandvika for elbiler med passasjerer.

    – De stemmer altså for at kollektivfeltene på ny skal fylles med «matpakkesjåfører», mens yrkessjåførene som er på veien for å fylle hyllene med matvarer skal henvises til å stå i kø, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk.

    Nå håper forbundet de andre opposisjonspartiene setter foten ned, slik at forslaget ikke får flertall i Stortinget.

    Knut Gravråk
  • Vil åpne kollektivfeltet for elbiler

    Kollektivfeltene langs E18 i vest kan bli åpnet for elbiler igjen, og ikke bare i helgene.

    Høyre, Frp, Venstre og SV vil at kollektivfeltet fra Asker til Sandvika blir gjenåpnet for elbiler med minst én passasjer.

    De fire partiene ber også Statens vegvesen vurdere å slippe elbilene til fra Sandvika til Oslo i rushtiden. I så fall må det være to passasjerer eller flere i bilen.

    I tillegg vil de åpne kollektivfeltene i Oslo-området for elektriske varebiler og lastebiler.

    De fire partiene har ikke flertall på Stortinget, men må ha med seg enten Rødt eller trioen MDG, KrF og Pasientfokus.

    Budstikka omtalte saken først.

    Det har vært store køproblemer på E18 vestover etter at elbilene ble kastet ut av bussfila i forbindelse med stengningen av Ring 1.

  • Spørreundersøkelse om stengningen av Ring 1

    Nå får 60.000 personer tilsendt en spørreundersøkelse om hvordan stengningen av Ring 1 i Oslo har påvirket deres reisehverdag.

    Undersøkelsen sendes til folk i Oslo, Asker, Bærum, Lillestrøm og Nordre Follo.

    Hovedveien stengte 1. juli og skal være stengt i tre år, mens det bygges nytt regjeringskvartal i Oslo sentrum.

    Det har gjort at busslinjer er lagt om og at bilister må kjøre andre veier.

  • Stengt vei i Oslo førte ikke til færre biler

    Stengingen av Oslos innerste ringvei og utkastelsen av elbiler i kollektivfeltet i mai har hatt liten effekt på trafikkvolumet i hovedstaden.

    I september ble det registrert 34 millioner passeringer i bomstasjonene i og rundt Oslo. Det er en økning på 0,5 prosent sammenlignet med fjoråret, viser en analyse fra bompengeselskapet Fjellinjen.

    Dette er høyere tall enn hva de hadde forventet, gitt de siste måneders tiltak.

    – Ser man på totalbildet, er endringene så små at trafikkvolumet er på nivå med fjoråret. Antall passeringer virker nærmest upåvirket av tiltakene som er satt inn, sier Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen.

    Fra 6. mai til 7. september hadde ikke elbilister lov til å kjøre i kollektivfeltet. I tillegg stengte Ring 1, Oslos innerste ringvei, fra 1. juli.

    (©NTB)

    Oslo 20240805. Fra området rundt Hammersborgtunnelen der trafikken er stengt og må gå rundt. Ring 1 veien er stengt pga flere års arbeide. Her fra området ved Pilestredet.
    Foto: Tor Erik Schrøder / NTB