Sporveien fyller 150 år
Fra hestesporvogn til selvkjørende busser. Her er noen av høydepunktene.
Den 6. oktober 1875, fra stallen i Homansbyen i Kristiania, ruller den aller første hestedrevne sporvognen ut.
Dette markerte starten på kollektivtrafikken i hovedstaden.
I 1894 ble hestene sakte men sikkert byttet ut med elektriske vogner.
Norge ble det første landet i Skandinavia med elektrisk sporvogn.
Kong Oscar II åpner Holmenkollbanen i 1898 – verdens første elektriske forstadsbane.
I 1924 tar Oslo kommune over driften og selskapet AS Kristiania Sporveier opprettes.
Lambertseterbanen åpner i 1966. Dette blir den første strekningen med T-bane.
I 1977 blir vedtaket om å legge ned trikken opphevet. Noen år før hadde bystyret nemlig bestemt seg for å avvikle ordningen – nå får trikken i stedet et løft.
Så åpner fellesstrekningen i 1993. For første gang blir øst og vest koblet sammen med T-banen.
Fra 2010 til 2020 skjer det et skifte i kollektivtrafikken, med utslippsfrie vogner og grønn strøm.
Den 6. oktober 2025 markerer Sporveien sitt 150-årsjubileum
I dag har Sporveien både elsparkesykler og selvkjørende busser og drosjer.
– Når vi står her i dag og ser tilbake på den historien vi har vært med på, så er vi stolte. Vi ser fremover og gleder oss til de neste 150 årene.