Fremkommelighet. Effektivt. Lett tilgjengelig.
Til tider en kilde til frustrasjon, forsentkomming og svette morgener.
I dag feires alt det vognene representerer.

Sporveien fyller 150 år

Fra hestesporvogn til selvkjørende busser. Her er noen av høydepunktene.

Den 6. oktober 1875, fra stallen i Homansbyen i Kristiania, ruller den aller første hestedrevne sporvognen ut.

Dette markerte starten på kollektivtrafikken i hovedstaden.

I 1894 ble hestene sakte men sikkert byttet ut med elektriske vogner.

Norge ble det første landet i Skandinavia med elektrisk sporvogn.

Kong Oscar II åpner Holmenkollbanen i 1898 verdens første elektriske forstadsbane.

I 1924 tar Oslo kommune over driften og selskapet AS Kristiania Sporveier opprettes.

Lambertseterbanen åpner i 1966. Dette blir den første strekningen med T-bane.

I 1977 blir vedtaket om å legge ned trikken opphevet. Noen år før hadde bystyret nemlig bestemt seg for å avvikle ordningen – nå får trikken i stedet et løft.

Så åpner fellesstrekningen i 1993. For første gang blir øst og vest koblet sammen med T-banen.

Fra 2010 til 2020 skjer det et skifte i kollektivtrafikken, med utslippsfrie vogner og grønn strøm.

Den 6. oktober 2025 markerer Sporveien sitt 150-årsjubileum

I dag har Sporveien både elsparkesykler og selvkjørende busser og drosjer.

– Når vi står her i dag og ser tilbake på den historien vi har vært med på, så er vi stolte. Vi ser fremover og gleder oss til de neste 150 årene.

Konsernsjef i Sporveien​​ Birte Sjule.