Hopp til innhold

Reis-billetten fortsetter, men rabatten blir halvert

Reis-rabatten fortsetter i både Oslo og Akershus. Men enkeltbillettene blir ikke så billige som de har vært.

Passasjerer og busser i bussterminalen i Oslo

Reis-rabatten har vært populær hos reisende, men kostet mye for Ruter. Nå blir den forlenget.

Foto: Bård Nafstad

Reis-rabatten til Ruter beholdes, i første omgang ut året. Målet er at Reis skal bli en varig ordning.

Det er klart etter at Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har forhandlet seg fram til en felles løsning på Reis-floken.

Dette er en gledelig dag for de reisende i hele Ruter-systemet, sier samferdsel-fylkesråd Håkon Snortheim (H) i Akershus.

Handler om penger

Det er ikke sikkert reisende i Oslo vil være enige i det. For rabatten i sone 1 blir nemlig dårligere enn den er i dag.

– Det handler om det økonomiske handlingsrommet vi har, sier Snortheim.

– I Akershus har vi rett og slett ikke råd til å kjøre den fulle rabatten, som vi skjønner at folk skulle ønske at vi videreførte, sier han.

Håkon Snortheim, fylkesråd for samferdsel i Akershus (H)
Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Dette er Ruter-eierne enige om:

  • Reis videreføres ut 2024.
  • Rabatten blir dårligere enn den har vært. Fram til i dag har rabatten vært i snitt 20 prosent. Nå blir den 10 prosent.
  • Grupperabatten for inntil fire barn som reiser sammen med en voksen på kveldstid blir fjernet. Rabatten fortsetter i helgene.
  • Ordningen med billigere månedskort for barn og unge forlenges ut året.
  • Månedskortet i sone 1 blir 150 kroner billigere fra 1. september
  • Byrådet i Oslo og fylkesrådet i Akershus setter i gang et arbeid for å gi de to fylkene mulighet til å utvikle hver sin pris- og sonestruktur.

Rabatten som gir billigere enkeltbilletter jo mer du reiser ble innført 16. april i fjor.

Det var et prøveprosjekt som skulle vare et år.

Fylkene har i noe tid forhandlet om rabatten. Målet har vært å unngå en delt ordning – der Oslo har Reis-rabatt, men ikke Akershus.

Senest mandag ettermiddag sa Snortheim til NRK at de ikke var enige.

Tirsdag er de altså i mål.

Dårlig for Oslo?

Men er ikke enigheten en dårlig avtale for Oslo når Reis-rabatten blir halvert?

Miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) har ikke lagt skjul på at billigere månedskort er viktigere for henne enn billigere enkeltbilletter.

– Vi beholder et fleksibelt billettsystem på enkeltbilletter og får i tillegg gjennomført et kraftig kutt i prisen på månedskort for Oslos innbyggere.

– Det vil gi et bedre og billigere tilbud til Oslos befolkning. Vi får det beste av to verdener, mener jeg, sier Vea.

Hun sier at Reis-rabatten har vært veldig raus og legger til grunn at «nye» Reis blir en varig ordning.

Marit Vea

Marit Kristine Vea (V) er byråd for miljø og samferdsel i Oslo

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Oslo-politikere reagerer

Det er ikke opposisjonen enig i.

– Nå starter de med en utvanning av en veldig god ordning som får flere til å reise med kollektivtrafikken. Og det er første skritt mot en avvikling, mener Aps Abdullah Alsabeehg.

MDGs gruppeleder Sirin Stav er ikke fornøyd.

– Dette er utrolig skuffende, sier hun.

Stav var samferdselsbyråd da ordninga ble innført. Hun mener det nye byrådet nå amputerer ordninga. I tillegg reagerer hun på at familerabatten forsvinner på kveldstid.

– Dette er både løftebrudd og i strid med bystyrets vedtak, mener hun.

Sirin Stav på Alexander Kiellands plass

Sirin Stav (MDG) var byråden som innførte Reis-ordninga. Nå reagerer hun på at rabatten halveres.

Foto: Bård Nafstad / n14859

Akershus ville kutte

Trøbbelet oppsto i fjor høst.

Da gjorde Akershus det klart at de ikke ville gi penger til å videreføre ordningen når den går ut i april i år.

Det handler om penger. Akershus har mindre å rutte med enn Oslo. Og Reis koster.

Ruters eget regnestykke er at de har tapt ca. 250 millioner på rabatten. For at det ikke skal påvirke tilbudet, må eierne dekke tapet.

Samferdselsbyråd Marit Vea lovet på sin side at Oslo ville beholde rabatten i hvert fall fram til 1. september.

Dermed lå det an til rabatten ville forsvinne i Akershus, men fortsette inntil videre i Oslo.

En av utfordringene med det ville vært å rigge rabatten for alle som krysser fylkesgrensa.

– Hvis kollektivsystemet skal funke optimalt, så må det være en viss form for likhet. Og det opprettholder vi med den enigheten vi har nå, sier Håkon Snortheim.

– Råd til begge deler

SVs gruppeleder i Akershus, Balder Alvær Olafsen, er fornøyd med at fylkesrådet snur i siste liten og beholder en viss rabatt.

Balder Alvær Olafsen, gruppeleder for SV i fylkestinget i Akershus

Balder Alvær Olafsen er partiets gruppeleder i Akershus fylkesting.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Men han mener at Akershus har råd til både å fortsette med full rabatt og å kutte prisen på månedskort.

– Vi kan ikke be folk reise kollektivt om det koster skjorta.

– Problemet til høyresiden er at de ikke flytter en eneste krone til kollektivtrafikken, men bruker en rekordsum på vei, sier Balder Alvær Olafsen.

Les også Sinne og skuffelse i Stor-Oslo: – Har regjeringen gitt oss opp?

Illustrasjon oppgradert Majorstuen stasjon