Forvirringen er stor etter at Ruter-eierne Oslo og Akershus vedtok kollektivbudsjettene for neste år.
Det handler om Reis, altså ordningen der de som reiser av og til får inntil 40 prosent billigere enkeltbilletter.
Akershus skrur igjen pengekrana til Reis i april. Oslo har satt av penger til å fortsette fram til september.
Hva som skjer etter det er helt i det blå.
Månedskortet
Det handler også om månedskortet.
Begge fylker vil gjøre månedskortet billigere. Men også her er de uenige om når.
Oslo senker prisen med 150 kroner 1. september 2024.
Akershus har ikke penger til billigere månedskort for voksne før tidligst i 2025.
Forsvinner i Akershus i april
La oss starte med Reis. Rabatten på enkeltbilletten er et ettårig prøveprosjekt som varer til april.
Mange har ønsket mer fleksible billetter, blant annet folk som jobber hjemmefra noen dager i uka.
– I vårt budsjett beholder vi finansieringen fram til april 2024, sier fylkesråd for samferdsel i Akershus, Håkon Snortheim (H).
– Fra april har vi sagt at Ruter kan videreføre Reis, men de får ikke penger til å erstatte de tapte billettinntektene, sier han.
Da blir det ingen rabatt i Akershus, ifølge Ruter.
– Det vil ikke være mulig for Ruter å videreføre en slik rabatt uten at det samtidig foreligger en finansiering av inntektstapet, sier kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen.
Penger i Oslo til september
I Oslo fortsetter Reis inntil videre.
– Vi har i hvert fall penger til å fullfinansiere Reis fram til 1. september, sier miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V).
– Så må si se hva vi skal gjøre med Reis etter det. Men vi er klare på at billigere månedskort er vår hovedprioritering, sier hun.
Siste reis
Partiene på venstresiden frykter at det snart er siste reis også i Oslo.
– Byrådet har konkludert, hevder Abdullah Alsabeehg, samferdselspolitisk talsperson for Ap i Oslo bystyre.
– I budsjettet er det et direkte kutt i pengene som går til Reis, sier han.
For hans parti er billigere enkeltbilletter viktigere enn billigere månedskort.
En kronikk fra fire trafikkforskere i Aftenposten tirsdag har gitt ham ytterligere vann på mølla.
De peker på at billigere enkeltbilletter får flere til å sette fra seg bilen enn billigere månedskort.
– Det skaper mindre biltrafikk og fører til at flere reiser med kollektivtransport, sier Alsabeehg.
– Ikke avgjort
Samferdselsbyråd Vea avviser blankt at hun har bestemt seg for å avvikle Reis.
– Vi har kjøpt oss litt mer tid, rett og slett, for å få mer kunnskap om hvordan Reis faktisk virker, sier hun.
– Hvorfor mener dere at billigere månedskort er viktigere enn billigere enkeltbilletter?
– Fordi månedskortet har blitt veldig dyrt. Vi kuttet i månedskortprisen i 2008. Da ble det veldig mange flere reisende.
– Vi ønsker at kollektivtrafikken skal være tilgjengelig for alle, for unge, for studenter, for de med dårlig råd. Det er også de som er mest avhengig av kollektivtrafikken, sier Marit Vea.
Billigere i 2025
Det borgerlige fylkesrådet i Akershus er enig.
I 2024 prioriterer de derfor å videreføre billigere månedskort for barn og unge.
Men fylket har ikke råd til å senke prisen for voksne før året etter.
Nøyaktig når kommer Håkon Snortheim tilbake til i budsjettet for 2025.
– Jeg skulle helst ønske at det kom allerede fra januar, og foreløpig ligger det til rette for at vi skal få det til.
– Men lovnader fra politikere må man jo alltid ta med en liten klype salt, innrømmer han.
– Den litt sure sannheten er at vi ikke har de pengene Oslo har til å gjennomføre pristiltak.
Ulike ordninger
Alt tyder altså på at det blir ulike rabattordninger for passasjerer i Oslo og Akershus.
Det gir praktiske utfordringer. Kollektivtrafikken i Stor-Oslo er tett sammenvevd. Titusener krysser fylkesgrensa hver dag.
– Det har jeg ikke noe klart svar på. I løpet av vinteren må vi rett og slett finne ut hvordan vi skal få dette til å fungere mellom fylkene, sier Marit Kristine Vea i Oslo
– Målet for både Oslo og Akershus er jo at det skal bli best mulig for de som reiser kollektivt, sier hun.
– Vi skal nok finne en god løsning, sier Håkon Snortheim i Akershus.