Hopp til innhold

Bussrabatten kan forsvinne i hele Oslo-området

Det nye fylkesrådet i Akershus kutter Reis-rabatten på enkeltbilletter. Men billigere månedskort lar vente på seg. Oslo teller på knappene.

Mobiltelefon med Ruter-appen

FORSVINNER: Fylkesrådet i Akershus vil ikke finansiere Reis-rabatten når prøveperioden er over i april.

Foto: Jens Christian Sundby

Det nye fylkesrådet i Akershus vil gjøre det billigere å reise kollektivt.

Men bare for de som har månedskort etter hvert.

I dag la det borgerlige fylkesrådet i Akershus sitt budsjettforslag for 2024. Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og KrF bruker pengene på andre måter enn de rødgrønne, som akkurat rakk å legge fram sitt budsjettforslag før de gikk av.

Sparer 25 millioner

Det nye flertallet kutter den såkalte Reis-rabatten på enkeltbillettene. Rabatten forsvinner når den ettårige prøveperioden er ferdig i april 2024.

Det sparer fylket 25 millioner kroner på.

Passasjerer går inn på grønn ruter-buss til Enebakk kirke. Bussterminalen i Oslo

DYRERE: Rabatten på enkeltbilletten forsvinner i Akershus neste år.

Foto: Bård Nafstad

«Fylkesrådet vil prioritere å videreføre lave priser på månedskort for barn og unge, og videreføre en grupperabatt for barn og unge ut 2024», heter det i budsjettet.

Og fordi de fire partiene har flertall, vil budsjettet skli glatt igjennom i fylkestinget.

Måtte velge

Fylkesrådsleder Anette Solli (H) sier at kollektivbudsjettet de rødgrønne etterlot seg ikke går opp.

Akershus Fylkesråd med budsjett for 2024

KUTTER REIS: Fylkesrådsleder Anette Solli (H).

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Det er rett og slett ikke penger til både Reis-rabatt, billigere månedskort for barn og unge, grupperabatt og gratis skoleskyss, ifølge Solli.

Og da mener fylkesrådet at Reis-rabatten er det minst viktige.

– Vi har vært nødt til å gjøre et valg, og da mener vi at det er det riktige å gjøre, sier Anette Solli.

Billigere månedskort i 2025

Hun sier at det også handler om å finansiere billigere månedskort også for voksne. Det er et klart løfte i fylkesrådets politiske erklæring.

Les også Fritt skolevalg, billigere buss og splittelse om bompenger i nye Akershus

Det nye fylkesrådet i Akershus skriver under samarbeidsavtalen. Fra venstre: Solveig Schytz (V), Liv Gustavsen (Frp), Anette Sollie (H) og Ida Lindtveit Røse (KrF)

Men kundene kan se langt etter billigere månedskort allerede neste år.

I budsjettet skriver fylkesrådet at de vil komme tilbake til saken i budsjettforslaget for 2025.

– Vi holder løftet, for vi skal gjøre det i løpet av fireårsperioden, sier Anette Solli.

– Men er det ikke rom for både billigere månedskort og billigere enkeltbilletter?

– Nei, det er ikke det, svarer fylkesrådslederen.

Ap vil ha begge deler

Arbeiderpartiets gruppeleder Hoda Imad er ikke enig. Hun sier at det trengs rabattordninger også for dem som pendler en eller to ganger i uka og som i dag velger bilen.

Akershus Fylkesråd med budsjett for 2024

KRITISERER REIS-KUTT: Gruppeleder i fylkestinget, Hoda Imad (Ap).

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

– De trenger vi i større grad å få på bussen, på båten og på toget. Da er Reis-rabatten en suksessoppskrift.

– Det gir ikke mening at det Høyre-styrte fylkesrådet velger å fjerne en ordning som fungerer så bra, sier Imad.

Uklart hva Oslo gjør

Rabatten kan forsvinne også på buss, trikk og T-bane i hovedstaden.

Akershus eier Ruter sammen med Oslo. De to fylkene prøver i størst mulig grad å ha de samme rabattordningene.

Betyr Reis-kuttet i Akershus at billigere enkeltbilletter også står for fall i Oslo? Og når har byrådet i hovedstaden tenkt å innfri løftet om billigere månedskort?

Det får vi ikke svar på før til uka, da tilleggsbudsjettet til Oslo-byrådet blir lagt fram.

– Månedskort hovedløfte

Byråd for miljø og samferdsel, Marit Kristine Vea (V), sier dette til NRK:

Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel (V)

VURDERER REIS: Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Marit Kristine Vea (V).

Foto: Bård Nafstad / NRK

Vårt hovedløfte er å redusere prisen på månedskort og kutte prisen for barn og unge. Så må vi vurdere de pristiltakene det forrige byrådet innførte opp mot dette.

Hun noterer seg at Akershus har foreslått å kutte Reis.

Det vil komme en evaluering av hvilke reiseeffekter Reis har gitt. Den vil vi se grundig på. Målet er ikke bare å redusere prisene for folk, men også å få flere til å reise kollektivt, sier Vea.