Det nye fylkesrådet i Akershus vil gjøre det billigere å reise kollektivt.
Men bare for de som har månedskort – etter hvert.
I dag la det borgerlige fylkesrådet i Akershus sitt budsjettforslag for 2024. Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og KrF bruker pengene på andre måter enn de rødgrønne, som akkurat rakk å legge fram sitt budsjettforslag før de gikk av.
Sparer 25 millioner
Det nye flertallet kutter den såkalte Reis-rabatten på enkeltbillettene. Rabatten forsvinner når den ettårige prøveperioden er ferdig i april 2024.
Det sparer fylket 25 millioner kroner på.
«Fylkesrådet vil prioritere å videreføre lave priser på månedskort for barn og unge, og videreføre en grupperabatt for barn og unge ut 2024», heter det i budsjettet.
Og fordi de fire partiene har flertall, vil budsjettet skli glatt igjennom i fylkestinget.
Måtte velge
Fylkesrådsleder Anette Solli (H) sier at kollektivbudsjettet de rødgrønne etterlot seg ikke går opp.
Det er rett og slett ikke penger til både Reis-rabatt, billigere månedskort for barn og unge, grupperabatt og gratis skoleskyss, ifølge Solli.
Og da mener fylkesrådet at Reis-rabatten er det minst viktige.
– Vi har vært nødt til å gjøre et valg, og da mener vi at det er det riktige å gjøre, sier Anette Solli.
Billigere månedskort i 2025
Hun sier at det også handler om å finansiere billigere månedskort også for voksne. Det er et klart løfte i fylkesrådets politiske erklæring.
Men kundene kan se langt etter billigere månedskort allerede neste år.
I budsjettet skriver fylkesrådet at de vil komme tilbake til saken i budsjettforslaget for 2025.
– Vi holder løftet, for vi skal gjøre det i løpet av fireårsperioden, sier Anette Solli.
– Men er det ikke rom for både billigere månedskort og billigere enkeltbilletter?
– Nei, det er ikke det, svarer fylkesrådslederen.
Ap vil ha begge deler
Arbeiderpartiets gruppeleder Hoda Imad er ikke enig. Hun sier at det trengs rabattordninger også for dem som pendler en eller to ganger i uka og som i dag velger bilen.
– De trenger vi i større grad å få på bussen, på båten og på toget. Da er Reis-rabatten en suksessoppskrift.
– Det gir ikke mening at det Høyre-styrte fylkesrådet velger å fjerne en ordning som fungerer så bra, sier Imad.
Uklart hva Oslo gjør
Rabatten kan forsvinne også på buss, trikk og T-bane i hovedstaden.
Akershus eier Ruter sammen med Oslo. De to fylkene prøver i størst mulig grad å ha de samme rabattordningene.
Betyr Reis-kuttet i Akershus at billigere enkeltbilletter også står for fall i Oslo? Og når har byrådet i hovedstaden tenkt å innfri løftet om billigere månedskort?
Det får vi ikke svar på før til uka, da tilleggsbudsjettet til Oslo-byrådet blir lagt fram.
– Månedskort hovedløfte
Byråd for miljø og samferdsel, Marit Kristine Vea (V), sier dette til NRK:
– Vårt hovedløfte er å redusere prisen på månedskort og kutte prisen for barn og unge. Så må vi vurdere de pristiltakene det forrige byrådet innførte opp mot dette.
Hun noterer seg at Akershus har foreslått å kutte Reis.
– Det vil komme en evaluering av hvilke reiseeffekter Reis har gitt. Den vil vi se grundig på. Målet er ikke bare å redusere prisene for folk, men også å få flere til å reise kollektivt, sier Vea.