– Vi går videre med den såkalte «dødsveien», E16, rett bak oss her. Den er viktig å få realisert da den er en ulykkesutsatt strekning.
Det sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) på en pressekonferanse på Sundvollen tirsdag morgen.
Anledning var at Nasjonal transportplan legges frem førstkommende fredag. Og kort oppsummert:
Ringeriksbanen er ikke skrinlagt. Men i beste fall utsatt.
For slik ble det presentert og pakket inn da samferdselsminister Nygård (Ap) la frem planene.
«Dødsveien», trenger utbedring, sa Nygård – og til prosjektet er det satt av flere milliarder kroner.
Potten gjelder også andre strekninger.
Veipakke Buskerud:
- E16 Nymoen – Eggemoen: Kostnad: 2,1 milliarder. Statlig andel: 1,3 milliarder
- RV7 Ørgenvika – Kittilsvik: Kostnad 2 milliarder. Statlig andel: 0,7 milliarder
- E16 Skaret – Hønefoss: Kostnad 13,9 milliarder
Totalt 18 milliarder kroner.
Stortingspresidenten: – Et historisk løft
– Gratulerer med dagen, uttaler stortingspresident Masud Gharahkhani (Ap) før han fortsetter:
– Det er et historisk samferdselsløft. Politikk handler om å løse hverdagsutfordringene til folk, og det får vi til med dette.
Han sier at han er stolt av å være med på dette løftet for Ringeriksregionen og Hallingdal.
– Husker du at du i valgkampen nærmest lovte og garanterte at Ringeriksbanen skulle komme, dersom velgerne stemte på Arbeiderpartiet?
– Jeg er opptatt av å løse hverdagsutfordringer for folk. Og det gjør vi. Da må man være konstruktive og si at det er dette lokalsamfunnet forventer å få. Og de krevde å få en løsning på Skaret (E16), riksvei 7 Ørgenvika og betydelige investeringer til utbedring av riksvei 7 og riksvei 52. Alt det kommer nå i en historisk veipakke, sier Gharahkhani og legger til:
– Da skal vi være stolte av det vi får til, og så skal vi kjempe videre for nye saker.
Ringeriksbanen er ikke skrinlagt
Samferdselsministeren sier at de ser for seg at deler av utbyggingen skal starte i den første seksårsperioden i ny NTP.
– Det skal være en realistisk plan som det skal være mulig å styre etter. Det betyr at det må gjøres tøffe prioriteringer, sier Nygård.
– Hvor ble det av Ringeriksbanen?
– Den vil være et prosjekt som har fremtiden for seg. Nå har vi startet opp Bergensbanen, med det som heter K5, på vestlandssiden av fjellet. Og så skal vi gjøre en fjernstudie, og i den sammenhengen skal vi se på hvordan vi kan komme videre med jernbaneprosjektet, sier Nygård.
Han bedyrer at Ringeriksbanen på ingen måte er skrinlagt, men at den ikke prioriteres denne gangen.
E16 og Ringeriksbanen har den siste perioden vært et fellesprosjekt, og det skulle bygges i samme trasé.
– Det er riktig at det har vært synergier knyttet til det, men samtidig har vi sett at en NTP med mange gigaprosjekter, gjør at det å være et gigaprosjekt blir en fiende mot det å få oppstart, sier Nygård som understreker at man har en veldig farlig vei som det må gjøres noe med.
– Vi kan ikke sitte og vente på at det skal være grunnlag for å starte opp hele prosjektet. Derfor velger vi å dele det opp og ta veiprosjektet først.
SV freser over oppsplitting
Oppsplitting av vei og bane kan ikke regjeringen gjøre uten videre, ifølge SVs Mona Fagerås.
– Regjeringen har tydeligvis glemt at vi har en avtale og ønsker å splitte opp prosjektet. Det er et sabla rot, sier Fagerås til NTB.
I budsjettavtalen mellom SV og regjeringen som ble inngått høsten 2022, ble partene enige om at Ringeriksbanen og E16-prosjektet omkring Hønefoss skal videreføres som et fellesprosjekt.
SV mener Ringeriksbanen vil gjøre det mer attraktivt å velge tog i stedet for fly mellom Oslo og Bergen.
Nygårds grep svekker SVs tillit til regjeringen, mener Fagerås, som sitter i transportkomiteen på Stortinget.
– Sånn kan vi ikke ha det. Regjeringen må ta ansvar og rydde opp, sier hun.
NHO roser satsingen
NHO Viken Oslo fornøyd med regjeringens satsing på infrastruktur på Ringerike og Hallingdal, men de er ikke villige til å gi opp Ringeriksbanen.
‒ De prioriterte veistrekningene vil styrke næringslivet, sørge for bedre trafikksikkerhet og etablere et tettere bo- og arbeidsmarked, sier Hildegunn Fallang, fagleder politikk og kommunikasjon i NHO Viken Oslo.
‒ Vi vil likevel fortsette arbeidet med å løfte behovet for Bergensbanens forkortelse over Ringerike også i framtida. Den er for viktig til å legges helt bort, legger hun til.